tips

Young writer typing on a retro typewriter

Begrijpelijke taal

Schrijven in begrijpelijke taal Als ambtelijk secretaris van de Raad voor Sociaal Domein Duiven (RvSDD) kom ik regelmatig wollig taalgebruik in beleidsstukken tegen. Zo krijg ik met redelijk vaak beleidsstukken van de overheid en de gemeente onder ogen, die zo ingewikkeld zijn dat zelfs ik zinnen twee keer of soms nog vaker moet lezen. Mijn woordenschat is vrij groot, maar soms moet ik ook woorden opzoeken om de zin te begrijpen. Als dit al moeilijk voor mij is, hoe lastig is dit dan voor een laaggeletterde of een inburgeraar? Niet dat dit de stukken zijn die zij het eerste lezen.

Lees verder »

Werkwoordspelling

De werkwoordspelling van de verleden tijd en het voltooid deelwoord is voor veel mensen een struikelblok. Hoe weet je hoe je de verleden tijd van een werkwoord spelt? Eerst moet je weten of je te maken hebt met een zwak werkwoord (maken-maakte-gemaakt) of een sterk werkwoorden (lopen-liep-gelopen). De moeilijkheid zit hem in de schrijfwijze van de verleden tijd en het voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden. Met het volgende stappenplan gaat het je zeker lukken! Stap 1: Bepaal de stam van het werkwoord De stam van het werkwoord is het deel dat overblijft als je de uitgang ‘-en’ weglaat. Je kunt

Lees verder »

Persbericht schrijven

Hoe schrijf je een goed persbericht? Met het volgende stappenplan maak je een grote kans dat jouw persbericht door een journalist opgepakt en gelezen wordt. Tip 1: Schrijf in de onderwerpregel niet het woord ‘persbericht’ Een journalist ziet in zijn mailprogramma slechts één regel van het persbericht. Gebruik de onderwerpregel zo optimaal mogelijk. Met een prikkelende tekst in de onderwerpregel nodig jij de journalist uit jouw mailtje te openen. Journalisten krijgen dagelijks vele tientallen mailtjes met persberichten. Zorg dat jouw mailtje opvalt. Dit doe je met een goede onderwerpregel! Tip 2: Schrijf een korte onderwerpregel Een onderwerpregel die te lang is, wordt

Lees verder »
Blog word and newspapers

Schrijftips voor een leesbare tekst of blog

Hoe zorg jij voor een leesbare tekst? Denk eerst goed na over jouw doelgroep. Voor wie ga je schrijven en met welk doel? Daarna ga je op zoek naar bruikbare informatie. Inleiding Lezers willen zo snel mogelijk weten of een bepaalde tekst voor hen interessant is. Om jouw lezers direct te boeien, pak je in de eerste alinea ‘de koe direct bij de horens’. Hoe je dat doet, is voor iedere schrijver anders. Maak daarbij gebruik van de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) en de H (hoe). Je kunt voor de inleiding gebruikmaken van de volgende mogelijkheden:

Lees verder »
Young writer typing on a retro typewriter

Begrijpelijke taal

Schrijven in begrijpelijke taal Als ambtelijk secretaris van de Raad voor Sociaal Domein Duiven (RvSDD) kom ik regelmatig wollig taalgebruik in beleidsstukken tegen. Zo krijg ik met redelijk vaak beleidsstukken van de overheid en de gemeente onder ogen, die zo ingewikkeld zijn dat zelfs ik zinnen twee keer of soms nog vaker moet lezen. Mijn woordenschat is vrij groot, maar soms moet ik ook woorden opzoeken om de zin te begrijpen. Als dit al moeilijk voor mij is, hoe lastig is dit dan voor een laaggeletterde of een inburgeraar? Niet dat dit de stukken zijn die zij het eerste lezen.

Lees verder »

Werkwoordspelling

De werkwoordspelling van de verleden tijd en het voltooid deelwoord is voor veel mensen een struikelblok. Hoe weet je hoe je de verleden tijd van een werkwoord spelt? Eerst moet je weten of je te maken hebt met een zwak werkwoord (maken-maakte-gemaakt) of een sterk werkwoorden (lopen-liep-gelopen). De moeilijkheid zit hem in de schrijfwijze van de verleden tijd en het voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden. Met het volgende stappenplan gaat het je zeker lukken! Stap 1: Bepaal de stam van het werkwoord De stam van het werkwoord is het deel dat overblijft als je de uitgang ‘-en’ weglaat. Je kunt

Lees verder »

Persbericht schrijven

Hoe schrijf je een goed persbericht? Met het volgende stappenplan maak je een grote kans dat jouw persbericht door een journalist opgepakt en gelezen wordt. Tip 1: Schrijf in de onderwerpregel niet het woord ‘persbericht’ Een journalist ziet in zijn mailprogramma slechts één regel van het persbericht. Gebruik de onderwerpregel zo optimaal mogelijk. Met een prikkelende tekst in de onderwerpregel nodig jij de journalist uit jouw mailtje te openen. Journalisten krijgen dagelijks vele tientallen mailtjes met persberichten. Zorg dat jouw mailtje opvalt. Dit doe je met een goede onderwerpregel! Tip 2: Schrijf een korte onderwerpregel Een onderwerpregel die te lang is, wordt

Lees verder »
Blog word and newspapers

Schrijftips voor een leesbare tekst of blog

Hoe zorg jij voor een leesbare tekst? Denk eerst goed na over jouw doelgroep. Voor wie ga je schrijven en met welk doel? Daarna ga je op zoek naar bruikbare informatie. Inleiding Lezers willen zo snel mogelijk weten of een bepaalde tekst voor hen interessant is. Om jouw lezers direct te boeien, pak je in de eerste alinea ‘de koe direct bij de horens’. Hoe je dat doet, is voor iedere schrijver anders. Maak daarbij gebruik van de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) en de H (hoe). Je kunt voor de inleiding gebruikmaken van de volgende mogelijkheden:

Lees verder »