11 VRAGEN AAN COVAST DEVELOPMENT EN DE VAN DILLEN BOUWGROEP

Facebook
Twitter
LinkedIn

In de terugkerende rubriek ’11 vragen aan…’ geven deze keer Jerry Saffrie, CEO Covast Development, en Cees van Dillen, directeur en eigenaar van de Van Dillen Bouwgroep antwoord op de onderstaande vragen.

1. KUNNEN JULLIE EEN KORTE BESCHRIJVING GEVEN VAN JULLIE BEDRIJF?

Saffrie: “Covast Development is gespecialiseerd in projectontwikkeling van woningen. Daarbij vinden wij het belangrijk dat onze projecten iets toe moeten voegen aan de omgeving en haar behoeften. In Utrecht zijn wij bijvoorbeeld bezig om naast een aangekochte studentenflat nog 45 extra studio’s en appartementen voor studenten te maken. Een ander voorbeeld is de aankoop van het postsorteercentrum in Harderwijk. Het gebouw is gesloopt en daarvoor in de plaats hebben we 62 nieuwe appartementen gecreëerd voor de huursector. Daarnaast zijn we in Drenthe bezig met een groot recreatieproject met meer dan 250 woningen. Wij ontwikkelen bijna niet voor derden. Dit doen we voornamelijk voor onze eigen portefeuille. Onlangs is een juridisch specialist tot ons team toegetreden; hij gaat zich bezighouden met de ontwikkeling voor derden. Naast dit bedrijf ben ik ook actief in het bedrijf HelloCity. Met ons bedrijf beheren wij vastgoed, met Hello City doen we het financieel, technisch en commercieel beheer voor beleggers en verhuurders.”

Van Dillen: “De Van Dillen Bouwgroep is een familiebedrijf, een start-up, dat sinds 1724 bestaat. Waarom een startup? Dat heeft ermee te maken dat er onder de bouwgroep verschillende bouwgerelateerde bedrijven hangen. Met het eerste bedrijf, het traditionele bouwbedrijf, richten we ons voornamelijk op renovatie, groot onderhoud en woningbouw. We hebben een passie Culemborg, is al decennialang een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. In de fabriek maken wij volautomatisch houten kozijnen. Daarnaast hebben we nog de Prefab Fabriek Culemborg. Op dit moment is dit het snelst groeiende bedrijfsonderdeel. In deze fabriek maken we onderdelen, maar ook complete woningen van hout, de zogenaamde houtskeletbouwwoningen. Daarnaast leveren wij ook aan andere bouw- en aannemersbedrijven en projectontwikkelaars. De verbindende schakel tussen alle bedrijven is het Bouw Bureau. Dit bedrijfsonderdeel zorgt voor onze engineering, planvoorbereiding en het tekenwerk. Achter dit bedrijf zit een filosofie. Vroeger bouwden we met vaklieden; nu doen machines meer en meer het werk. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat het vakmanschap behouden blijft, maar dan wel op een toekomstbestendige manier.”

2. HOE ZIJN JULLIE MET FC UTRECHT IN AANRAKING GEKOMEN?

Van Dillen: “Als 5-jarig jongetje was ik al fan van FC Utrecht. Later ging ik af en toe met vriendjes vanuit Culemborg naar de Bunnikside om voetbal te kijken. En om het op zijn Utregs te zeggen: ‘Daar legg mun hart.’ Ik ben altijd de club blijven volgen. Vijf jaar geleden, door toedoen van mijn overbuurman Joost Broerse, heb ik besloten om business seats af te nemen. In eerste instantie dacht ik dat ik daar niet geschikt voor was, omdat ik nogal fanatiek ben. Maar ik had het mis! Je mag gewoon boos worden als FC Utrecht niet goed speelt. Dat hoort bij FC Utrecht, dat is het echte FC Utrecht-gevoel.”

Saffrie: “Ik ben geboren en getogen Utrechter en ik speel mijn hele leven al bij USV Elinkwijk. En dan kom je eigenlijk automatisch bij FC Utrecht uit. In eerste instantie zat ik gewoon op de tribune. Later ben ik door Joop Leliveld in contact gekomen met de Business Club van FC Utrecht. Ik zat samen met Joop in het bestuur van Elinkwijk en daar organiseerden we gala’s in het FC Utrecht stadion. Zo’n zes of zeven jaar geleden sloot ik me aan bij de voormalige Vastgoedbox Twee jaar geleden ben ik overgestapt naar de Groenekan skybox.”

3. WAAR LIGGEN DE RAAKVLAKKEN TUSSEN JULLIE BEDRIJVEN EN FC UTRECHT?

Saffrie: “Dat vind ik een lastige vraag. Ik loop al heel lang mee in het Utrechtse voetbal. Hierdoor ontstaat een sterk ons-kent-ons-gevoel. Alles komt samen. Bij FC Utrecht integreren mijn zakelijke en bevriende relaties met elkaar.”

Van Dillen: “Ik sluit me volledig aan bij Jerry. Voor een ondernemer is netwerken heel belangrijk en dan is het heel prettig als dat dan ook op een manier kan die bij jou past. Voetbal ligt over het algemeen goed bij bouwbedrijven, zo ook bij ons bedrijf. Er zijn echter nog meer raakvlakken. Wij werken sinds 1967 voor woningcorporaties. Het sociale dat je bij FC Utrecht ziet, vind je ook terug bij ons bedrijf. Ons bedrijf heeft een passie voor het creëren van betaalbare woningen en dat doe je veelal voor mensen die ook een band hebben met FC Utrecht. Ik vind het heel belangrijk om als ondernemer bij te dragen aan een iets betere en socialere maatschappij. Een mooi voorbeeld daarvan is onze bijdrage aan het Tegeltjesproject in de grachten van het stadion. Supporters kunnen een tegeltje aanschaffen met hun naam of die van een dierbare erop. De opbrengsten van de tegeltjes op de Grâchmuur gaan naar het supportersfonds en de supporters bepalen aan welke projecten de opbrengsten besteed gaan worden. Dat is ook de reden waarom wij de tegeltjes met de 5 logo’s met een link naar het heden en het verleden van FC Utrecht aan de Bunnikside, de Cityside en de Zuidtribune gesponsord hebben.”

4. HOE BELANGRIJK IS VOETBAL BINNEN JULLIE BEDRIJF?

Van Dillen: “Vroeger, toen mijn vader nog de leiding had, werd er binnen ons bedrijf gezegd dat iedereen die bij ons werkte duivenmelker, voetballer of beiden was. En dan weet je het al. In iedere pauze werd er over voetbal gesproken. Ons bedrijf ademt voetbal. Binnen ons bedrijf werken er veel oud-voetballers uit het amateurvoetbal en ook uit Eredivisieclubs. Een mooi voorbeeld daarvan is Patrick Hondeveld die in de selectie van FC Utrecht gespeeld heeft. Daarnaast zijn wij hoofdsponsor van C.V.V. Vriendenschaar. Bij Vriendenschaar is die sociaal-maatschappelijke functie heel belangrijk en dat geldt ook voor ons bedrijf.”

Saffrie: “Ook in ons bedrijf is voetbal een bijna dagelijks gespreksonderwerp. Ook bij mijn zakelijke contacten maak ik gebruik van voetbal. Als ik op een doordeweekse dag naar de skybox ga om daar te vergaderen of contracten af te sluiten met zakenrelaties is voetbal een mooi onderwerp om het ijs te breken. Het stadion, de atmosfeer die daar hangt, geeft toch een bepaalde vibe. Dus in die zin is voetbal in veel opzichten belangrijk voor mij.”

5. WAT ZIJN DE MEEST BELANGRIJKE KERNWAARDEN BINNEN JULLIE BEDRIJF?

Saffrie: “Voor mij zijn dat er eigenlijk twee, namelijk betrouwbaarheid en maatschappelijke betrokkenheid en in het verlengde daarvan het nakomen van afspraken. Verder zou ik daar gezond rendement aan toe willen voegen. Die ‘kernwaarde’ heb ik nodig om de twee kernwaarden die ik noemde te bereiken. Om maatschappelijk betrokken te zijn, moet ik rendement uit mijn bedrijf halen om donaties te kunnen doen en clubs te sponsoren. Zo hebben we het afgelopen jaar bij het Gala vanuit het Hart een aantal veilingitems aangeschaft om zo de maatschappelijke doelen van FC Utrecht te steunen. Meerdere keren per jaar bezoeken wij diverse charity gala’s, zo waren wij twee weken geleden aanwezig bij het gala van Bibian Mentel. Wij vinden het heel belangrijk om op een directe en indirecte manier bij te dragen aan instanties en clubs.”

Van Dillen: “Ik sluit me aan bij Jerry. Als ondernemer in deze tijd ontkom je niet aan je maatschappelijke verantwoordelijkheid. Binnen ons bedrijf kennen we vijf kernwaarden. De eerste: we behalen onze doelen en daar hoort het behalen van rendement bij. De tweede is: we geven om elkaar en onze omgeving. Wij zijn een oud bedrijf. Mijn voorvader was vluchteling uit Duitsland en hij kwam in Culemborg Vrijstaat en hij kreeg daar een plek. Dat zijn wij nooit vergeten. Concreet komt het erop neer dat je het nooit alleen kunt doen, maar altijd samen moet doen, samen met de omgeving. Onze derde kernwaarde is dat wij geloven in het blijven leren door slimme bouwtechnische oplossingen aan te bieden. Daarnaast hecht ik veel waarde aan het op een prettige manier samenwerken. In onze strategie en visie hebben we opgenomen dat wij behoeder zijn van slechte bouwgrappen. Het is heel belangrijk om lol te hebben in jouw werk. En dan blijft er nog een kernwaarde over en dat is voor ons een heel belangrijke: wij willen in één keer de juiste kwaliteit leveren.”

6. HOE BELANGRIJK IS DE MAATSCHAPPELIJKE ROL DIE EEN BEDRIJF OF EEN CLUB VERVULT?

Van Dillen: “Bij de vorige vraag hebben we het daar al over gehad. Het is een belangrijke waarde van FC Utrecht en dat zie je in hoe de club in de maatschappij staat, er voor de eigen supporters, Business Club Leden en bedrijven is. Het is belangrijk om je te realiseren dat je altijd afhankelijk bent van opdrachten, medewerkers, collega’s en andere bedrijven. Je moet het altijd samen doen.” Saffrie: “Als bedrijf kun je niet zonder die maatschappelijke betrokkenheid. Als bedrijf sta je midden in die samenleving en daar moet je naar handelen. Je kunt een zakelijk of maatschappelijk probleem niet alleen oplossen. Ik kom uit Zuilen in Utrecht Noord en daardoor weet ik heel goed wat er op straat leeft en speelt. Het is goed om je te realiseren wat er bij de mensen thuis speelt, want dat is de kern en basis van onze samenleving.” Van Dillen: “Doe je dat niet en sluit je ogen voor de problemen in wijken en bij mensen, dan ervaar je dat als bedrijf. Wij doen onder andere renovaties op Kanaleneiland en in Overvecht.”

Saffrie: “Ik vind wel dat je daar een kanttekening bij moet maken. Je moet er niet in doorslaan en mensen te veel pamperen. Mensen moeten veel meer getriggerd worden om zich nuttig te maken in de maatschappij. Het maakt niet uit welke rol je daarin vervult. Als je bijvoorbeeld als vrijwilliger aan de slag gaat bij Elinkwijk of Vriendenschaar, dan leer je weer wat verplichtingen zijn, leer je weer te werken en je maakt daardoor weer onderdeel uit van onze maatschappij.” Van Dillen: “Ik zie daar direct een verbinding met de sport. In de sport is het belangrijk dat je leert respectvol om te gaan met jouw tegenstander, dat je speelt om te winnen, dat je op tijd aanwezig bent en op jouw positie in het veld komt. Ik vind dat je naar elkaar om moet kijken en dat je je aan afspraken moet houden. Het is niet iets vrijblijvends.”

7. HEBBEN JULLIE DE FUNCTIE DIE JULLIE NU BEKLEDEN ALTIJD GEAMBIEERD?

Van Dillen: “Nee. Ik heb ooit tegen mijn vader gezegd dat ik het bedrijf niet over zou nemen. En ik ben er nog altijd blij om dat ik dat toen gezegd heb. Uiteindelijk was het mijn eigen keuze om toch voor mijn vader te gaan werken. Aan het einde van mijn studie kwam ik erachter dat ik het werken in de bouw en die cultuur fantastisch vond. Ik ben al vanaf mijn tiende betrokken bij het familiebedrijf. Het zit dus helemaal in mijn genen. Achteraf ben ik heel blij dat ik de kans kreeg om toch in dit mooie bedrijf te gaan werken, want ik ben ondernemer in hart en nieren.”

Saffrie antwoordt met een knipoog: “Als jongetje had ik de ambitie om keeper bij FC Utrecht te worden. Ik ben namelijk altijd keeper bij Elinkwijk geweest. Maar goed, die ambitie heb ik snel op moeten geven. Het werk wat ik nu doe heb ik altijd geambieerd. Daarvoor moet ik wel een stukje terug. Mijn ouders hadden vroeger in Utrecht een kapsalon en die heb ik op 20-jarige leeftijd overgenomen. Ik heb dat bedrijf verder uitgebouwd. In 2008 heb ik de hele formule verkocht. In die tijd deed ik al wat aan projectontwikkeling en had ik wat vastgoed. Maar vanaf die tijd ben ik helemaal in het vastgoed gegaan.”

8. ZOUDEN JULLIE DE BUSINESS CLUB VAN FC UTRECHT AAN ANDERE BEDRIJVEN AANRADEN EN WAAROM?

Saffrie: “Ik ben heel enthousiast over FC Utrecht, de mogelijkheden die de club biedt en het netwerk. Met een stel vrienden zitten we in de Groenekan skybox, waar we gezellig bij elkaar zitten en daarbij is het zakelijke aspect ondergeschikt. Het gaat hier echt om de gezelligheid en het is meer het ons-kent-ons-gevoel. Voor mij lopen het vriendennetwerk en het zakelijke netwerk in elkaar over. In de Build & Business Lounge speelde het zakelijke aspect wel een grotere rol. Ook daar is die gezelligheid heel belangrijk. Die combinatie van gezelligheid en dat zakelijke aspect is echt een aanrader voor iedereen.”

Van Dillen: “Ik vind het prettig om zakelijk te netwerken en dan is het fijn om dat op een ontspannen manier te kunnen doen met voetbal waar je veel mee hebt. Ook de mensen bij FC Utrecht zijn gezellig, ze hebben niet te veel poeha. Je voelt je er welkom en thuis en dat geldt ook voor mijn gasten.”

9. WIE VAN JULLIE HEEFT DE MEESTE KENNIS VAN VOETBAL?

Van Dillen: “Jerry, want hij heeft bij Elinkwijk gevoetbald.”

Saffrie: “Jij hebt toch bij Vriendenschaar gespeeld? Ik speelde regelmatig met Elinkwijk bij Vriendenschaar en Vriendenschaar speelde bij ons in de competitie.”

Van Dillen: “Ik heb met de jeugd, B1, van Vriendenschaar tegen Elinkwijk gevoetbald. En dan ging het er hard op. Ik herinner het me nog, we waren tweedejaars B en we speelden tegen Elinkwijk om het kampioenschap en we werden tweede. Dat zit me nog steeds niet lekker!”

Saffrie: “Cees, laten we binnenkort op zondagmiddag bij FC Utrecht de quiz doen. Dan weten we wie de meeste kennis van voetbal heeft. Voor nu zeg ik Cees.”

10. WIE IS JULLIE FAVORIETE FC UTRECHT-SPELER EN WAAROM?

Saffrie: “Daar moest ik wel over nadenken. Ik ga voor Mark van der Maarel vanwege zijn stabiliteit, maar ook zijn karakter om terug te knokken. Hij begint ieder jaar buiten de basis en na drie wedstrijden staat hij weer in de basis. Op zijn niveau is het een heel betrouwbare speler. Daarnaast waardeer ik Van der Maarel om zijn betrokkenheid bij de club, de business en maatschappelijke belangen. Hij staat er altijd en is bij alle evenementen aanwezig. Bij FC Utrecht was er een groep van vier of vijf spelers, waar onder andere Willem Janssen ook bij zat, die waren altijd betrokken bij de initiatieven van de club.”

Van Dillen: “Voor mij geldt hetzelfde. Mark van der Maarel is er altijd, dat vind ik fantastisch. Als je het dan hebt over kernwaarden, dan is hij daar een voorbeeld van: zijn betrokkenheid voor de omgeving. Mark van der Maarel, Willem Janssen en Jean-Paul de Jong dat zijn echt spelers waar je als Utrechter voor naar het stadion gaat.”

11. OP WELKE POSITIE GAAT FC UTRECHT DIT SEIZOEN UITEINDELIJK EINDIGEN?

Van Dillen: “Ik ga voor plaats 5, omdat FC Utrecht keurig en degelijk voetbal speelt. Natuurlijk hoort daar het gemopper en het nodige cynisme bij, maar FC Utrecht komt netjes op plek 5 uit. Om dit illustreren, heb ik nog wel een mooi verhaal. In de laatste uitwedstrijd tegen Volendam zat mijn collega en MT-lid in het uitvak en hij appte mij: 15 punten uit 5 wedstrijden met piep-piep-piep voetbal. Hoe dan ook, FC Utrecht blijft toch mijn cluppie.”

Saffrie: “Ik ben realistischer dan Cees. Ik ga voor plek 6 of 7. Qua selectie zouden ze op plek 4 of 5 thuis moeten horen, maar door de instabiliteit schat ik FC Utrecht wat lager in. Ik zie nog weinig vaste patronen en structuren in het spel. Het middenveld moet nog groeien. Dat zag je al wel in de laatste twee wedstrijden. Daarom ga ik voor die plek 6 of 7.”

Van Dillen: “Ik denk dat een plek 5 tot de mogelijkheden behoort. Zeker nu Mike van der Hoorn na zijn blessure weer terug is. Als je Jens Toornstra en Mike van der Hoorn vast kunt houden in de basisopstelling, dan kunnen ze het van achteren lekker dicht houden. Dan ben ik positief. Ik hoef dit jaar geen sprankelend voetbal te zien. Dat komt volgend jaar wel!”

Jan de Zeeuw en Maurice Hoogendoorn

Jan de Zeeuw, eigenaar van Interim2day, richt zich met zijn bedrijf op het bemiddelen van senior professionals op het gebied van klantcontact. Maurice Hoogendoorn is