FC UTRECHT en NUMBER 1 CATERING bedrijven topsport binnen en buiten de lijnen

Facebook
Twitter
LinkedIn

Number 1 Catering en FC Utrecht willen met de publiekscatering in Stadion Galgenwaard een leidende rol innemen en binnen vijf jaar een publiekscatering neerzetten die behoort tot de top 5 in de stadions. Number 1 Catering is actief bij midden- en grootschalige evenementen, beurzen, sportevenementen en in stadions.

ACHTERGROND

Number 1 Catering is in 1986 begonnen onder de naam Hotdog King en inmiddels uitgegroeid tot de grootste publiekscateraar van Nederland. Maayk de Poorter, directeur en deels eigenaar van Number 1 Catering, neemt ons mee in de ontwikkeling van het bedrijf. De Poorter: ‘Ik ben in 1998 bij Hotdog King in dienst gekomen. In die tijd leverden wij hotdogs en cheeseburgers aan de retail, waren we producent van verpakte hotdogs en hamburgers en deden we in beperkte mate aan catering. In die tijd werd duidelijk dat deze drie takken niet pasten binnen één organisatie. Vanaf 1998 zijn we ons steeds meer gaan specialiseren naar publiekscateraar. Ook kwamen we er toen achter dat de naam Hotdog King de lading niet meer dekte, omdat we inmiddels veel meer producten verkochten dan alleen maar hotdogs. De naam Number 1 Catering past veel beter bij het imago van publiekscateraar. Inmiddels voeren wij onder de naam van Number 1 Catering zo’n 30 tot 40 verschillende concepten.’ Reinier Hansen, Event Manager bij Number 1 Catering, werkt sinds 2014 bij het bedrijf. Begonnen als stagiair, kwam hij in 2016 in vaste dienst bij het bedrijf. In de jaren die volgden klom hij op en kreeg hij sinds afgelopen seizoen de verantwoordelijkheid voor de operationele zaken bij FC Utrecht. Meer en meer groeide hij in zijn rol binnen FC Utrecht.

FASE 1

De Poorter: ‘De eerste gesprekken zijn gevoerd in 2016 en in het seizoen van 2017 zijn we bij FC Utrecht gestart, eerst alleen met food. In 2020 zijn we in gesprek gegaan met Thijs van Es om te kijken of we de gehele catering op konden pakken. Vanaf vorig seizoen verzorgen wij de totale publiekscatering: eten en drinken. We hebben de bestaande exploitatie overgenomen. Binnen Number 1 Catering hebben we een team van specialisten met kennis van zaken. Zij zagen dat de bestaande routing niet de meest ideale was. Er waren factoren die vertragend werkten en al snel werd duidelijk waar de bottlenecks zaten. Een duidelijke wens van FC Utrecht is dat zij in de komende jaren de bezoekersaantallen willen zien stijgen. Number 1 Catering moet daarop voorbereid zijn en meegroeien.’

Hansen: ‘Dit betekende dat de input op de verschillende afgiftepunten drastisch omhoog moest en de processen bij de verkooppunten verbeterd moesten worden. Een van de eerste zaken die we aangepakt hebben, is de werkwijze bij de uitgiftepunten. Daarvoor moesten ook de drank- en foodcounters verplaatst worden. De opstelling is nu zo dat een deel van de medewerkers zorgt voor de productie en het andere deel voor de uitgifte. Op deze manier kunnen we de bezoekers zo optimaal mogelijk bedienen. Het food staat nu in het midden en de bars aan de buitenkant. Op diverse gebieden hebben we bewuste keuzes gemaakt. Bij het food bieden we vier concepten aan: Sandwiches & Verse Koffie, Burgers, Hollandse Snacks, Broodje Worst & Broodje Bal. We merken dat de FC Utrecht-supporter heel veel waarde hecht aan het broodje worst. Het is nog steeds het best verkochte item. Ook bij de drankuitgiftepunten hebben we keuzes gemaakt. Zo hebben we bij de Bunnikside raptaps geïnstalleerd, waardoor de capaciteit met 70 tot 80 procent gestegen is. Ook hebben we ervoor gekozen om bier te schenken in één formaat ‘glas’. Dus geen kleine en grote biertjes meer, maar gewoon 1 formaat beker. Deze keuze draagt ook bij aan de verhoging van de omloopsnelheid. Daarnaast hebben we de keuze van de frisdrank heel basic gehouden. Op verzoek gaan we nu in sommige vakken appelsap aanbieden. Verder hebben we dit seizoen voor het eerst geëxperimenteerd met laag alcoholische mixdranken. We zijn voortdurend op zoek naar manieren om aan de wensen van de bezoekers van het stadion te voldoen.’

VERBOUWING

De Poorter: ‘Om de publiekscatering in het stadion te optimaliseren, hebben we heel kritisch gekeken naar de verbeteringen die we door wilden voeren. Al snel kwamen we erachter dat er verbouwd moest worden. In coronatijd hebben we van de nood een deugd gemaakt en zijn wij gestart met de verbouwing. Wij hadden in die tijd de beschikking over ons team, omdat er geen grootschalige evenementen waren. Onder leiding van onder andere Reinier hebben we het stadion en daarmee de publiekscatering voor FC Utrecht voor de komende vijf jaar op poten gezet. Deze verbouwing is heel bijzonder, zeker als je erover nadenkt in welke periode de verbouwing zich voltrok. Veel bedrijven stopten met investeringen. Number 1 Catering, FC Utrecht en Bud hebben fors geïnvesteerd in deze verbouwing. Bud heeft geïnvesteerd in extra bierleidingen naar de verschillende uitgiftepunten en wij hebben geïnvesteerd in de routing en het meubilair. In principe hebben we nu alles op orde. Nu gaan we met fase 2 aan de slag.’

FASE 2

De Poorter: ‘We hebben vanaf het begin tegen FC Utrecht gezegd dat we de publiekscatering van a tot z aan wilden pakken. In fase 1 hebben we ons vooral gericht op het facilitaire deel. We zijn nu klaar om de bezoekers te ontvangen.’

Hansen: ‘In fase 2 ligt de nadruk op de look-and-feel. We moeten nog invulling geven aan de uitstraling. Dit willen we doen met FC Utrecht, maar ook met de supporters van FC Utrecht. Van de supporters willen we weten wat hun wensen zijn, maar ook wat voor hen het gezicht van FC Utrecht is. Dit willen we voor augustus realiseren. In het seizoen 2022-2023 moet de nieuwe publiekscatering met de daarbij behorende look-and-feel er staan.’

SAMENWERKING

De Poorter: ‘FC Utrecht en Number 1 Catering hebben een gezamenlijke doelstelling. We gaan dit project samen aan. We vormen samen de publiekscatering van FC Utrecht. De stappen die we gezet hebben zijn niet altijd zichtbaar voor de bezoeker van het stadion, maar wij zien de resultaten er wel van. De samenwerking met FC Utrecht is intensief en gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Wij zijn trots op de ontwikkelingen bij FC Utrecht. Het is mooi om te zien dat we een grote familie zijn geworden, ongeacht of je uit het team van FC Utrecht of Number 1 Catering komt. We werken als één team, durven elkaar uit te dagen en kritisch naar elkaar te zijn. Er zijn stappen gemaakt, doordat we het maximale uit de teams weten te halen. Bij FC Utrecht zijn we in een warm bad terechtgekomen. We werken er gezamenlijk heel hard aan om van dit project een succes te maken. Om die samenwerking te onderstrepen hebben we vanaf 1 januari 2022 een eigen skybox. We willen onze klanten in contact brengen met FC Utrecht. Daarnaast kunnen we de skybox op nietwedstrijddagen als kantoor gebruiken.’

ONTWIKKELINGEN

De Poorter: ‘Als publiekscateraar moeten we nadenken over duurzaamheid. Dat zie je terug in onze verpakkingslijn voor de foodproducten. Al onze verpakkingen zijn gemaakt van FSC biologisch afbreekbaar karton. We streven ernaar om, in ieder geval, bij het food één afvalstroom te creëren. Daarnaast werken we, waar mogelijk, met gecertificeerde en veilingverse producten. We proberen alles zo duurzaam mogelijk te doen en de keten zo kort mogelijk te houden. Ook zien we een verschuiving van vlees- en visproducten naar meer vegetarische en vegan producten. Daar willen wij zeker in meegaan. Verder willen we samen met de partners van FC Utrecht werken aan het vergroten van de beleving binnen het stadion. Dit gaan we doen door bij de uitgiftepunten schermen op te hangen, zodat de bezoekers tijdens het wachten de wedstrijd op het scherm kunnen volgen. Met dit soort ontwikkelingen zijn we bezig. FC Utrecht en Number 1 Catering zijn partijen die niet graag stil zitten en elkaar uit willen dagen. Ook zullen we blijven innoveren. Onze doelstelling is om de publiekscatering van FC Utrecht leidend te maken voor de rest van Nederland en samen te bouwen aan onze gezamenlijke plannen en doelstellingen.’

DÉ PLEK VOOR JONGE ONDERNEMERS

FC Utrecht staat midden in de maatschappij en kent veel mogelijkheden voor het zakelijk landschap. In het business netwerk ontbrak er eigenlijk één aspect, namelijk

DHL: MEER DAN LOGISTIEK ALLEEN

Martijn Kleij, Vice President Marketing & Retail neemt ons mee in de wereld van DHL, de logistieke partner van FC Utrecht. “We hebben er eigenlijk