GROOTS DENKEN EN AMBITIES NASTREVEN

Facebook
Twitter
LinkedIn

Sinds juli 2021 is Bud Official Partner van FC Utrecht. FC Utrecht en Bierbrouwerij AB InBev vinden elkaar op veel gebieden en hebben veel raakvlakken. In dit artikel vertellen Michele Van Spilbeeck, Horecadirecteur Bierbrouwerij AB InBev, en Julie Dejonghe, Bud Brand Manager Nederland, over het partnership, ambities, duurzaamheid, diversiteit en inclusie.

PARTNERSHIP

Van Spilbeeck: “In 2019 zijn we met FC Utrecht in gesprek gegaan. In diezelfde tijd was de lancering van Bud in Nederland In dat gesprek hebben we over onze merken verteld, maar ook gekeken naar
aanknopingspunten en raakvlakken. Er was eigenlijk vrij snel een klik tussen de beide bedrijven. Voor Bud, het meest waardevolle biermerk ter wereld in de Kantar ranking, is groots dromen, talentontwikkeling en participatie in de samenleving heel belangrijk. Deze punten zien we ook bij FC Utrecht terug. FC Utrecht biedt eigen talenten een kans en zet zich op veel gebieden in voor de supporters en de inwoners van de regio. Onze doelen sluiten goed bij elkaar aan en we hopen met dit partnership bij te kunnen dragen aan de impact van de club in Utrecht, maar ook voor de omgeving.”

Aan het definitief ondertekenen van het partnership ging een heel traject vooraf. Het was een periode van aftasten en kijken wat FC Utrecht en Bud voor elkaar konden betekenen. Van Spilbeeck: “De gesprekken gingen over onderwerpen, zoals het verbeteren van de flow van de catering, het aanbod van producten en in welk formaat en onze rol op maatschappelijk gebied voor de stad Utrecht. Uit alles bleek dat we veel overeenkomsten hebben: een open communicatiestijl, transparant, toegankelijk en ambitieus. De lancering van ons premium pilsener Bud was een schot in de roos, omdat we met dit bier mikken op een brede en trendy doelgroep. Deze doelgroep is een bewuste keuze. We zetten namelijk
in op het najagen van doelen en ze hebben daarnaast de nodige ambities. Bud wordt gekenmerkt door zijn ‘smooth taste’, een zacht en verfrissend pilsener dat goed past bij energieke momenten, zoals voetbal, muziek en events. Wij zien Bud als een bier dat je met vrienden drinkt om bijvoorbeeld samen van voetbal te genieten.”

Dejonghe vult aan: “Je voelt heel duidelijk dat er een klik is tussen FC Utrecht en Bud. Beide partijen zetten zich in voor talentontwikkeling. Zo hebben we een graffiti masterclass georganiseerd. Via de social media-kanalen van FC Utrecht riepen we supporters op om deel te nemen aan deze masterclass. In vier lessen leerden tot 20 deelnemers op een artistieke manier spandoeken van graffiti te voorzien die vervolgens gepresenteerd werden bij de eerste wedstrijd van het seizoen. Het resultaat was geweldig. Dit soort activaties willen we in de komende jaren zeker nog vaker gaan organiseren.”

AMBITIES

Budweiser wil met zijn mondiale merkdoelstellingen mensen inspireren, groots laten dromen, kansen aan te laten grijpen en dromen na te jagen. Van Spilbeeck: “Ook in Nederland willen we deze rol vervullen. Op lokaal niveau willen we waardevol zijn voor onze partners, betekenisvol zijn voor de samenleving waar wij actief zijn en aanwezig zijn bij belangrijke evenementen. Op commercieel gebied hebben we de ambitie om als bierbrouwer de nummer 1 van Nederland te worden. Mede door de lancering van ons pilsener Bud in 2019 hebben we een heel nieuw elan aan de pilsmarkt gegeven en een enorme groei doorgemaakt. Op dit moment zijn we de nummer 2 in de biermarkt.”

Dejonghe geeft aan dat er veel bij komt kijken om de grootste brouwer van Nederland te worden: “Je wordt niet nummer 1 door de meeste omzet of het meeste volume in bier te draaien. Het gaat verder. Het nummer 1 zijn gaat ook over de manier waarop je met partners omgaat. Zo is voor ons het partnership met FC Utrecht heel belangrijk, maar ook de samenwerking met horecazaken in Utrecht. Het maakt niet uit of het een restaurant, brasserie of café is. Ze verdienen allemaal een waardige benadering. Dit bereik je alleen door goede service en goed klantcontact. Daarnaast zijn we heel trots op ons portfolio. We kunnen binnen het pils segment heel veel variëteiten aanbieden, maar ook bij onze speciaal bieren en 0.0-bieren.”

Van Spilbeeck verduidelijkt dat nog verder: “Als grootste brouwer van de wereld vinden wij het onze verantwoordelijkheid om een uitgebreid assortiment en portfolio aan te bieden binnen alle biersegmenten. Zo zien we een opmars van de non-alcoholische en laag alcoholische biertjes. Dit is een trend waar je als bierbrouwer op in moet spelen. We kunnen dan ook met trots zeggen dat we ondertussen op bijna elke variant, of het nu abdijbier, speciaal bier, radler of een pilsbier is, een 0.0-variant hebben. We bieden de consument een groot scala aan bieren aan om zo een verantwoorde keuze te maken. Als brouwer willen wij een rol van betekenis spelen in de samenleving waarin we leven en daaraan bijdragen.”

DUURZAAMHEID

Duurzaamheid is belangrijk voor Bierbrouwerij AB InBev. Volgens Van Spilbeeck zit duurzaamheid in de kern van de brouwerij: “Duurzaamheid wordt toegepast in al onze processen en in de hele bedrijfsvoering. Zo zetten we ons in om het bier CO2-neutraal te brouwen en werken we toe naar 100% circulaire verpakkingsmaterialen. Met onze twee brouwerijen in Nederland (in Dommelen en Arcen) brouwen we zoveel mogelijk lokaal en gebruiken we alleen 100% natuurlijke grondstoffen. Sinds dit jaar hebben we twee volledig elektrische trucks en dit bouwen we volgend jaar uit naar vier elektrische trucks. Verder denken we na over alle groene transportmogelijkheden en hoe we die in onze bedrijfsvoering toe kunnen passen.” Dejonghe gaat erop door: “Toen Bud in 2019 gelanceerd werd, brouwden we dit bier in Nederland al met 100% hernieuwbare elektriciteit (windenergie of zonne-energie). In 2021 hebben we dat verder doorgevoerd naar onze andere brouwerijen. Dit jaar doen we er nog een stapje bovenop. In Spanje hebben we geïnvesteerd in de Budweiser Solar Farm, waar we hernieuwbare elektriciteit genereren voor al onze grote brouwerijen in West-Europa. Als brouwer begrijpen we als geen ander hoe belangrijk het is om te investeren in een schoon en gezond milieu en klimaat. Daarom investeren we in duurzaamheid bij alles wat we doen.”

DIVERSITEIT EN INCLUSIE

Binnen de brouwerij wordt heel veel aandacht besteed aan talentontwikkeling. Van Spilbeeck: “Als je je als bedrijf open stelt voor talent, dan haal je op een natuurlijke manier divers talent binnen. Binnen onze brouwerij zijn er voldoende mogelijkheden voor mensen met passie, die ervoor willen gaan en resultaten willen leveren. Dit staat los van iemands achtergrond of andere factoren. Ik ben van mening dat als je dit in het bedrijf als maatstaf gebruikt, het bedrijf vanzelf diverser en meer inclusief wordt.” Dejonghe vult aan: “Door ons partnership met FC Utrecht kunnen we ons ook meer richten op de community van FC Utrecht en daaraan bijdragen. Wat ons verbindt is voetbal en voetbal is voor iedereen en datzelfde geldt voor bier. Door ons ruime bierportfolio is er voor ieder wat wils en dat draagt bij aan de diversiteit van ons publiek. Die diversiteit zullen we dan ook meenemen in onze communicatie en campagnes. Door het voetbal kunnen wij onze ambitie om een grotere rol in de Utrechtse samenleving te gaan spelen, verwezenlijken en daar helpt ons partnership met FC Utrecht zeker bij.”

Persbericht schrijven

Hoe schrijf je een goed persbericht? Met het volgende stappenplan maak je een grote kans dat jouw persbericht door een journalist opgepakt en gelezen wordt.

Jan de Zeeuw en Maurice Hoogendoorn

Jan de Zeeuw, eigenaar van Interim2day, richt zich met zijn bedrijf op het bemiddelen van senior professionals op het gebied van klantcontact. Maurice Hoogendoorn is