Persbericht schrijven

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hoe schrijf je een goed persbericht? Met het volgende stappenplan maak je een grote kans dat jouw persbericht door een journalist opgepakt en gelezen wordt.

Tip 1: Schrijf in de onderwerpregel niet het woord ‘persbericht’

Een journalist ziet in zijn mailprogramma slechts één regel van het persbericht. Gebruik de onderwerpregel zo optimaal mogelijk. Met een prikkelende tekst in de onderwerpregel nodig jij de journalist uit jouw mailtje te openen. Journalisten krijgen dagelijks vele tientallen mailtjes met persberichten. Zorg dat jouw mailtje opvalt. Dit doe je met een goede onderwerpregel!

Tip 2: Schrijf een korte onderwerpregel

Een onderwerpregel die te lang is, wordt vaak in de parkeerstand gezet. Het vraagt namelijk om een extra handeling. De journalist zal op zoek gaan naar die mailtjes die hem triggeren. Zorg ervoor dat in de onderwerpregel de volledige boodschap staat. Je kunt de onderwerpregel vergelijken met een koptekst van jouw tekst. Een koptekst moet immers ook prikkelen om verder te lezen!

Tip 3: Schrijf in de juiste toon

Niet voor niets wordt gezegd: ‘Het is de toon die de muziek maakt’. Jij wilt immers dat de journalist jouw persbericht leest en plaatst. Wees niet dwingend, maar wek de nieuwsgierigheid van de journalist op.

Tip 4: Val met de deur in huis

Begin direct met het nieuws. Val dus met de deur in huis. Een goed hulpmiddel is de 5W’s en H-methode (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe).

Tip 5: Schrijf eenvoudig

Ik bedoel daar niet mee dat je in jip-en-janneketaal moet schrijven, maar voorkom dat je te veel vaktaal gebruikt. Het persbericht moet goed leesbaar zijn. De journalist moet niet gaan zitten puzzelen om jouw bericht te begrijpen. Schrijf jouw persbericht met lef en probeer de journalist te overtuigen van het belang van jouw bericht. Probeer zo aantrekkelijk mogelijk te schrijven en je af te vragen wat de lezer wil lezen.

Tip 6: Geef jouw schrijfstijl extra aandacht

Besteed aandacht aan jouw schrijfstijl. Schrijf in een actieve stijl. Gebruik zo weinig mogelijk de werkwoorden ‘hebben’ en ‘zijn’. Een actieve schrijfstijl maakt jouw persbericht veel persoonlijker. De journalist zal dit veel sneller oppakken!

Tip 7: Houd het doel van het persbericht in de gaten

Bedenk bij het schrijven van het persbericht wat je van de journalist wilt. Wil je dat hij het persbericht overneemt of wil je dat hij jou komt interviewen. Voor een interview kun je eventueel suggesties doen of de journalist uitnodigen voor een evenement.

T-Mobile is innovatie en meer

Innovatie klinkt voor sommigen creatief en wat vrijblijvend, maar niet bij T-Mobile Ondernemen. Zij zijn uiterst serieus met innovatie bezig als onderdeel van het Innovatieplatform