Samen scoren voor een prachtig resultaat

Facebook
Twitter
LinkedIn

SBPost is een sociaal postbedrijf voor de zakelijke markt. Alle post, van brief tot aangetekend stuk, kunnen bedrijven door SBPost in heel Nederland laten bezorgen. SBPost staat voor kwaliteit, gemak en volledig ontzorgen. Het bedrijf is op maatschappelijk vlak aan FC Utrecht verbonden.

ONTSTAAN

SBPost is van origine een Achterhoeks bedrijf; het hoofdkantoor staat in Eerbeek. In 2012 werden drie sociale werkvoorzieningen samengevoegd en daaruit is SBPost ontstaan. Sinds twee jaar is SBPost ook actief in Utrecht met een sorteercentrum in Nieuwegein. Met het verdwijnen van SANDD in de regio Utrecht ontstond er voor SBPost een mogelijkheid om het werkveld daar uit te breiden. Nu, in 2022 is SBPost actief in Gelderland en in Utrecht.

SOCIALE ORGANISATIE

Arjan Gorsseling is sinds 2015 Operationeel Manager van SBPost. Erwin Reusken, Accountmanager, is vanaf de start bij SBPost betrokken. Deze twee bevlogen mensen vertellen waarom zij het belangrijk vinden dat hun personeelsbestand voor 84% uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bestaat.

Gorsseling: ‘Het sociale karakter zit in ons DNA. De doelgroep waar wij mee werken is uitermate geschikt voor deze functie, vooral omdat het werk een repeterend karakter heeft. Een nadeel is dat het bezorgen van post pieken en dalen kent en dat is voor deze groep weleens een probleem. Maar dat vangen we op, door de aanwezigheid van onze voormannen op de depots. Zij begeleiden onze bezorgers ’s morgens en helpen ze de weg op. Wij zien deze doelgroep groeien, niet alleen in hun werk, maar ook op persoonlijk vlak. Werken met deze mensen betekent dat je veel moet investeren. Je moet dingen vaker uitleggen. Dat maakt het soms lastig, maar met de juiste begeleiding en aandacht kun je veel bereiken. Voor deze doelgroep is het heel belangrijk om een onderdeel van de arbeidsmarkt te zijn; bij ons krijgen ze die kans.’

Reusken: ‘Je ziet de mensen groeien als ze bij ons aan de slag gaan. Dat komt ook door dat stukje verantwoordelijkheid en de vrijheid die wij ze geven. Onze postbodes sorteren hun eigen post op looproute en gaan zelfstandig op pad. Uit ervaring weten we dat dit uitstekend gaat.’

Gorsseling: ‘We hebben 150 postbodes aan het werk, waarvan 15 in de regio Utrecht. Wij kunnen niet iedereen controleren. Door korte lijnen met onze voormannen kunnen we snel schakelen en bijsturen waar dat nodig is. Wij zijn zelf ook regelmatig op de depots aanwezig. Zo houden we binding met de bezorgers, want dat zijn uiteindelijk de mensen die de post bezorgen.’

FC UTRECHT EN SBPOST

Reusken: ‘De reden om lid te worden van de Business Club van FC Utrecht is eigenlijk heel simpel. FC Utrecht heeft de grootste businessclub van Midden Nederland. Voor ons is dit een geweldig platform om nieuwe contacten te leggen en aan onze naamsbekendheid te werken. Hoe mooi is het als in Utrecht de post met ons logo veelvuldig bij de mensen op de mat valt?’

Gorsseling: ‘Wij zijn een regionale speler. FC Utrecht is ook heel erg regionaal gericht. Veel bedrijven uit de Business Club hebben een binding met Utrecht en de omgeving. Daarnaast sluit het maatschappelijke karakter van FC Utrecht heel goed aan bij onze doelen. Om die reden zijn wij maatschappelijk verbonden met FC Utrecht.’

U4U EN SBPOST

Gorsseling: ‘Het eerste contact met FC Utrecht is enkele jaren geleden gelegd. Wij kwamen in contact met Joost Broerse, Partnership Director en Sanne Pater, Relatiemanager Partnerships U4U. Uit dat gesprek kwam ons gezamenlijke raakvlak naar voren: onze maatschappelijke bevlogenheid. Toen, in november van het vorige jaar, FC Utrecht U4U lanceerde, kwam Sanne met de vraag of wij daar iets in konden betekenen.’

Reusken: ‘Een supporter van FC Utrecht, die op een zijspoor beland was, is door coaching en een traject bij U4U nu bij ons als koerier aan het werk. We zien deze man helemaal opbloeien. Op dit soort successen zijn we enorm trots!’

Gorsseling: ‘Voor ons is die samenwerking met U4U heel belangrijk, omdat wij weten dat er op de tribune van FC Utrecht mensen zitten die niet of moeilijk aan het werk komen. Het is natuurlijk van belang dat deze mensen geactiveerd worden om weer te gaan werken. Hoe mooi is het dan dat jij in jouw eigen stad, waar je zo trots op bent, aan het werk kan. En dat je dan namens FC Utrecht aan het werk kan bij een regionaal bedrijf. Het voelt dan als een beloning, omdat je Utrechtenaar bent en deel uitmaakt van de FC Utrecht gemeenschap. Dat is echt een win winsituatie.’

WAARDERING

Op 24 mei 2022 organiseerde het regionaal WerkgeversServicepunt Midden-Utrecht de banenmarkt ‘Scoor je Talent’. Het doel van deze banenmarkt is om bedrijven op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met werkzoekenden die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Een onderdeel van deze banenmarkt is de verkiezing van de werkgever van het jaar.

Gorsseling: ‘SBPost was genomineerd voor werkgever van het jaar. Wij zijn er trots op dat we de trofee ook daadwerkelijk in ontvangst hebben mogen nemen. Het is natuurlijk mooi om zo waardering te krijgen voor het werk dat je doet, maar voor ons is het eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld. We doen het al sinds 2012! Wij vinden dat iedereen een kans moet krijgen om een baan te vinden op de reguliere arbeidsmarkt. In ons bedrijf laten we zien hoe waardevol alle mensen zijn en dat willen we uitdragen.’

CERTIFICERINGEN

Dat SBPost een sociale onderneming is, bevestigt het certificaat Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO), trede 3, 30+.

Gorsseling: ‘Dit houdt in dat minimaal 30 procent van het personeelsbestand bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En daar voldoen we ruimschoots aan. Daarnaast zetten we volop in op duurzaamheid. Ons uitgangspunt is om de post zo CO2-neutraal mogelijk te bezorgen. De meeste bezorgers maken gebruik van de fiets en we rijden met elektrische auto’s en scooters. We hebben trede 4 van de CO2- prestatieladder behaald. Dit houdt in dat we niet alleen CO2-uitstoot in de eigen organisatie reduceren, maar ook kijken naar de keten.’

KWALITEIT

Reusken: ‘Post is voor veel bedrijven een bijzaak. Voor ons is post de hoofdzaak. Wij willen als SBPost een partij zijn die flexibel is en meedenkt met de klant. We proberen onze klanten te ontzorgen. Klanten hoeven bij ons de post niet te frankeren, niet te tellen, niet te wegen en niet te sorteren. Desgewenst kunnen bedrijven gebruikmaken van onze breng- en haalservice. Leveren van kwaliteit is voor ons heel belangrijk. Zo schakelen wij een onafhankelijk bureau in dat maandelijks onze kwaliteit meet. Daaruit blijkt dat wij bovengemiddeld scoren.’

Gorsseling: ‘Een aantal jaren geleden hebben we geïnvesteerd in een sorteermachine die 25.000 brieven per uur verwerkt. Eenzelfde machine staat nu ook in Nieuwegein. Elk poststuk dat bij ons binnenkomt, wordt aan het begin gefotografeerd. De camera herkent de postcode en de foto van het poststuk wordt in een database opgeslagen. Dit betekent dat wij te allen tijde kunnen zien of een poststuk in ons sorteercentrum is geweest. Voordeel van het werken met mensen uit de doelgroep is, dat de bezorgers vaak precies weten waar ze de post bezorgd hebben. Ze kunnen dat tot in detail beschrijven! We hebben met deze sorteermachine een kwaliteitsslag gemaakt. We creëren hierdoor meer vertrouwen bij de klant, omdat we met een duidelijk verhaal kunnen komen. SBPost is niet alleen een sociale en duurzame onderneming, maar wij bezorgen de post ook zeer voordelig. Graag komen wij in contact met bedrijven in de regio Utrecht om over onze dienstverlening te spreken.’

ACTIEF IN VERSCHILLENDE LOUNGES

Rabobank Utrecht en omstreken staat midden in de samenleving en zet zich dagelijks in om de omgeving sterker en leefbaarder te maken. Dit doet de

DHL: MEER DAN LOGISTIEK ALLEEN

Martijn Kleij, Vice President Marketing & Retail neemt ons mee in de wereld van DHL, de logistieke partner van FC Utrecht. “We hebben er eigenlijk