XXL Nutrition en FC Utrecht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Voor onze vaste rubriek ’11 vragen aan…’ zijn we deze keer neergestreken in de gym van het FC Utrecht Topsportcentrum in Overvecht en gaan we in gesprek met René van der Zel, CEO & Founder van XXL Nutrition, en Jeroen Peters, Manager Performance van FC Utrecht. Voordat we aan de vragen gaan beginnen, stellen de beide heren zich aan ons voor.

RENÉ VAN DER ZEL

René van der Zel is van huis uit elektrotechnisch ingenieur, maar kwam door zijn hobby bodybuilding in aanraking met eiwitpoeders. Hij gebruikte deze voor de opbouw van zijn spiermassa en voor de bevordering van spierherstel na een fysieke inspanning. Echter, hij kon de door hem gebruikte poeders slecht verdragen. Voor hem was er geen geschikt eiwitproduct op de markt. Bij toeval kwam hij in contact met een fabrikant van hoogwaardige eiwitproducten. Zo is het balletje gaan rollen. Van der Zel leende 5.000 euro van zijn ouders en begon 18 jaar geleden met XXL Nutrition. Eerst vanuit de garage naast zijn huis en met succes. Een jaar na de lancering van zijn bedrijf kon hij zijn vaste baan opzeggen en zich volledig richten op zijn eigen onderneming. Inmiddels is XXL Nutrition een bekende speler geworden in de markt van voedingssupplementen. Ook doordat veel meer mensen zijn gaan sporten en zich veel meer bewust worden van gezonde voeding. En voedingssupplementen zijn daar een onderdeel van geworden.

JEROEN PETERS

Jeroen Peters begon in 2006 zijn carrière als fysiotherapeut. Sinds 2013 is hij sportfysiotherapeut. In de jaren die volgden specialiseerde hij zich op vele terreinen en ontdekte hij dat je alleen door samenwerking met een team van specialisten het beste uit een sporter kunt halen. Vier jaar geleden ging Peters aan de slag als Manager Performance bij FC Utrecht. Hij stuurt een multidisciplinair team aan van fysiotherapeuten, sportwetenschappers, artsen, krachttrainers, voedingsdeskundigen en sportpsychologen.

Peters: ‘FC Utrecht heeft waanzinnig grote ontwikkelingen doorgemaakt, waaronder op het gebied van voeding en het gebruik van supplementen. In het begin at en de voetballers twee keer in de week een broodje kroket. Dat is nu niet meer het geval. Daarnaast zagen we dat de voetballers na een wedstrijd een sportdrank dronken en dan in de auto stapten om naar huis te gaan. Ze waren dus volledig ondervoed en daar moest verandering in komen. Wil je goed presteren, dan heb je goede voeding nodig. Vanaf dat moment zijn we meer persoonsafhankelijk en heel specifiek voor iedere sporter een voedingsplan op gaan zetten, aangevuld met de nodige supplementen. Voor de sporter is het immers belangrijk dat alles klopt op het moment dat hij moet presteren! Voor mij is het belangrijk dat we eraan werken om iedere dag 1 procent beter te worden.’

1. OP WELKE MANIER IS FC UTRECHT MET XXL NUTRITION IN CONTACT GEKOMEN EN HOE IS DIE SAMENWERKING TOT STAND GEKOMEN?

Peters: ‘Via Jordy Kool. Hij is een van de aandeelhouders van FC Utrecht. Kool bracht ons via Jordy Zuidam, onze Technische Directeur, in contact met René van der Zel. Zuidam wist dat ik op zoek was naar een partij die ons kon helpen bij het meedenken en ontwikkelen van voedingssupplementen, zodat we de voeding en suppletie van de voetballers naar een hoger niveau konden tillen. Twee jaar geleden hebben we een overleg via Teams gehad en dat is eigenlijk het startpunt van onze samenwerking geweest.’

Van der Zel: ‘Na dat overleg heb ik een gesprek gehad met de voedingsdeskundige van FC Utrecht, Naomi Brinkmans. In dat gesprek hebben we de wensen besproken en gekeken welke producten pasten bij de behoefte van FC Utrecht. Al snel waren we eruit en toen heeft Partnership Manager van FC Utrecht Tommie van Alphen het contract geregeld.

2. WAT IS HET BELANG VAN BEIDE PARTIJEN BIJ DEZE SAMENWERKING? WAT HOUDT DEZE SAMENWERKING IN?

Peters: ‘Binnen FC Utrecht hanteren we de 80-20-regel. Dit houdt in dat 80 procent van onze vraag in het assortiment van XXL moet zitten. Uit de gesprekken bleek dit veel meer te zijn. Daarnaast was die andere 20 procent voor mij ook heel belangrijk om net dat extra’s te bereiken wat voor topsport zo belangrijk is. René gaf aan dat hij daar ook aan mee wilde werken. Voor ons was dat het moment om met XXL Nutrition in zee te gaan en een contract op te stellen. Vanaf dag één loopt de samenwerking boven verwachting. Ik heb het gevoel dat we echt samenwerken en dat dit op basis van onderling vertrouwen is. René ontzorgt ons volledig en denkt vooruit. We kunnen bouwen op de kennis en kunde van René en zijn bedrijf. René kent de markt als geen ander en kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Voor ons zijn de details van belang, zodat wij een speler frisser op het veld kunnen krijgen of sneller kunnen laten revalideren. Voor FC Utrecht en zeker voor mij is deze samenwerking daardoor heel waardevol.’

Van der Zel: ‘Voor mij gaan samenwerkingen verder dan onze producten over de schutting te gooien. Wij vinden het belangrijk om samen met onze partners nieuwe producten te ontwikkelen en hen te adviseren over het juiste gebruik van onze producten. Onze samenwerking gaat verder dan de bepalingen uit het contract. We doen er altijd een schepje bovenop. Het is belangrijk om naar elkaar te luisteren en te horen waar FC Utrecht behoefte aan heeft en daarin mee te denken. Als er wensen zijn, dan kijken we ernaar en kijken we of we het in ons assortiment hebben. Zo niet, dan kijken we of we het product aan ons assortiment toe kunnen voegen. Daarnaast is deze samenwerking heel belangrijk voor ons, omdat we hierdoor laten zien dat de producten van XXL Nutrition heel geschikt zijn voor andere sporters. Ik wil niet als sponsor naar buiten treden, maar veel meer als supplier van voedingssupplementen. Wij willen onze producten toegankelijker maken voor een groter publiek en daar helpt de samenwerking met FC Utrecht zeker bij.

3. WELKE OVEREENKOMSTEN ZIJN ER TUSSEN XXL NUTRITION EN FC UTRECHT?

Van der Zel: ‘Ik hoorde Jeroen zeggen dat het voor hem belangrijk is om iedere dag eraan te werken om 1 procent beter te worden. Mijn motto is: ‘Ik wil elke dag een beetje beter worden, dan word je uiteindelijk vanzelf de beste!’ En dat voer ik door in alles wat ik doe. Of het nu om onze producten gaat, de website of in de klantenservice. De basis moet goed zijn en als je daaraan blijft werken, dan kom je uiteindelijk tot een beter resultaat. Bij XXL Nutrition doen we veel op het gevoel. Dat past bij ons. Wij willen goede producten en kwaliteit leveren. Eigenlijk zijn we constant bezig met verbeteren.’

Peters: ‘We vinden de manier van werken van René heel plezierig. Hij denkt groot en is elke dag bezig met het verbeteren van die ene procent. FC Utrecht en XXL Nutrition stralen allebei een stukje bravoure uit. We zijn allebei op zoek naar het hoogst haalbare en willen constant verbeteren.

4. OP WELKE MANIER KUNNEN VOEDING EN SUPPLEMENTEN BIJDRAGEN AAN PRESTATIE EN PREVENTIE?

Van der Zel: ‘Alles valt of staat met goede voeding. Dat is de basis. Als je niet goed eet, kun je ook niet goed presteren. Bij topsport haal je met voeding een bepaald niveau en om dat stukje extra te bereiken heb je supplementen nodig. Het woord supplement geeft het al aan. Het is een toevoeging. Met supplementen kun je tekorten gericht aanvullen. Het voordeel van bijvoorbeeld eiwitsupplementen is dat het sneller in het bloed opgenomen wordt en komt daardoor sneller in de bloedbaan. Daarnaast is hydratatie heel belangrijk, maar ook het bloedsuikergehalte en spierglycogeen. Aan water heb je dan niet genoeg. Met een isotone drank bereik je dat wel. Vanuit preventief oogpunt adviseren wij het gebruik van collageen. Dit is goed voor de smering van de pezen en de gewrichten.’

Peters: ‘Voetbal is een high impact sport. Er wordt veel van een lichaam gevraagd. Gewrichten hebben dan extra voeding nodig. Spieren kunnen we goed voeden, maar met gewrichten en pezen ligt dat anders. Met eiwitten kun je de spieren voeden, collageen doet dat voor de gewrichten. Er bestaan veel misverstanden over voeding. Wij geloven er heilig in dat je met goede voeding en supplementen carrières kunt verlengen en prestaties kunt verbeteren. Het zijn net die paar procenten die op dit niveau waanzinnig veel betekenen.’

5. WAT IS IN JULLIE OGEN DE ROL VAN VOEDING EN SUPPLEMENTEN TIJDENS EEN REVALIDATIE?

Peters: Gigantisch! Wij werken bij FC Utrecht met ‘injury packs’. Dat wil zeggen dat als een speler geblesseerd raakt, we diezelfde dag een plan van aanpak maken, volledig gericht op de persoon en de blessure. We nemen echt alles mee: gewicht, lengte, leeftijd, type blessure, herstel etc. Door het gebruik van de juiste supplementen hopen we de fysiologie te beïnvloeden en zo de natuur een handje te helpen. Door de juiste voeding, aangevuld met supplementen proberen we op die manier een terugval binnen het revalidatieproces te voorkomen. We beïnvloeden het proces dus op details.’

Van der Zel: ‘Ik kan daar niet zoveel aan toevoegen. Ook nu draait het om voeding. Om te herstellen is goede voeding heel belangrijk en kunnen supplementen het verschil maken.’

Peters: ‘Goede voeding en supplementen zijn in topsport heel belangrijk. Zeker als je bedenkt dat onze jongens 47 weken per jaar het maximale van zichzelf vragen.

6. WAT IS JULLIE FAVORIETE SPELER BIJ FC UTRECHT (VOOR XXL NUTRITION)? MAAKT DEZE SPELER VEEL GEBRUIK VAN DE PRODUCTEN VAN XXL NUTRITION (FC UTRECHT)?

Van der Zel: ‘Quinten Timber.’

Peters: ‘Op dit moment gebruiken alle spelers de producten van XXL Nutrition. Alle spelers gebruiken het eiwitpoeder. Ook hier hanteren we de 80-20-regel. De hele groep krijgt voor 80 procent dezelfde producten, de overige 20 procent is maatwerk en toegespitst op de individuele speler. Het maakt dus niet uit of een speler basisspeler, wissel of geblesseerd is. Voeding en supplementen zijn voor 80 procent voor iedereen gelijk.’

7. WELKE SPELER IS OP DIT MOMENT HET STERKSTE VAN HET TEAM? WELKE SUPPLEMENTEN DRAGEN HIERAAN BIJ?

Peters: ‘Ik wil deze vraag anders uitleggen. Iedere speler heeft zijn eigen kracht. Elke positie vraagt om iets anders. Als ik kijk naar een speler die zich dit seizoen het krachtigste ontwikkeld heeft, dan is dat Djevencio van der Kust, de linksback uit onze eigen jeugdopleiding. Als je dat vorig jaar tegen me had gezegd, dan had ik je voor gek verklaard. Deze jongen heeft zich extreem goed ontwikkeld. Het is een jongen van onze eigen Academie. Het is heel bijzonder hoe serieus hij het vak neemt en altijd met een grote glimlach. Je ziet hem van het moment genieten.’

Van der Zel: ‘Het gaat niet om kracht, maar meer om prestatie.’

Peters: ‘Ik wil de associatie kracht niet met de producten van XXL Nutrition maken. Daar doe je de inzet van de persoon zelf tekort mee. Het gaat er om hoe je een zo goed mogelijke prestatie neerzet en dat bereik je onder ander met de producten van XXL Nutrition.’

8. OP WELKE MANIER SPEELT INDIVIDUALISERING EEN ROL? IS HIER EEN TOENEMENDE BEHOEFTE AAN IN DE TOPSPORT?

Peters: ‘Absoluut! Ieder mens is anders en iedere sporter heeft andere behoeftes. Ook de voorbereiding is voor iedereen verschillend. Het gaat bij topsport steeds meer om de individuele route die je bewandelt om de top te bereiken. En bij het aanbieden van voedingssupplementen moet je daar ook rekening mee houden. Het is belangrijk om een zo groot mogelijk palet aan te bieden, passend bij de smaak en de behoeften van de sporter.’

Van der Zel: ‘Er is een tijd geweest dat niemand voedingssupplementen gebruikte. Daarna kwam er een tijdperk dat iedereen hetzelfde kreeg en nu zie je een ontwikkeling dat supplementen steeds meer aangepast worden aan de behoefte van het individu.’

Peters: ‘Die individualisering zie je op heel veel gebieden. Per wedstrijd krijgen wij heel veel data van de spelers. Op die data laten we dan weer variabelen los en met die gegevens stellen we een persoonlijk plan op voor de speler. Het gaat om de details die het verschil maken. Bij voetbal spelen wel ook andere zaken mee. Een team bestaat uit 11 spelers; ze hebben allemaal hun eigen strategie en plan. Je kunt nog zo’n mooie strategie hebben, maar het spelletje voetbal is niet te plannen. Voor ons is het belangrijk dat alles in grote lijnen klopt. Daarom zijn we met de details bezig die het spel kunnen beïnvloeden.’

9. OP WELKE MANIER PASSEN JULLIE JE AAN OP DE ONTWIKKELINGEN IN PRODUCTEN (XXL NUTRITION) EN IN HET GEBRUIK (FC UTRECHT)?

Van der Zel: ‘We hebben een behoorlijk aantal producten aan ons assortiment toegevoegd, omdat we die nog niet hadden. Voor ons is het belangrijk om goed naar FC Utrecht te luisteren en te horen wat hun wensen zijn. Vervolgens kijken wij wat we voor FC Utrecht kunnen betekenen. Natuurlijk is het mooi als we al die wensen kunnen vervullen, maar soms kan dat niet. Gewoon, omdat het te specifiek is en niet in ons assortiment past. Maar als het even kan, gaan we mee in de ontwikkeling en zien een dergelijk product dan ook als een waardevolle toevoeging voor ons assortiment.’

Peters: ‘Bij FC Utrecht willen we ons ontwikkelen en we willen heel graag dat alle spelers gebruikmaken van de producten van XXL Nutrition. Als er behoefte is aan een andere smaak, dan leggen we dat bij René neer. Op die manier kan ik een mooi palet aan producten aanbieden. Inmiddels zijn de spelers eigenaar geworden van hun eigen proces. Ze zijn zelfstandiger geworden en ze geven nu ook duidelijk aan waar ze behoefte hebben. Ze zien zelf de waarde in van gezonde voeding en het gebruik van supplementen. We doen ook regelmatig een evaluatieonderzoek met de spelers om te achterhalen hoe de spelers tegenover het gebruik van de supplementen staan. Daarnaast bieden we ze kapstokjes aan en geven we presentaties. Voor de jongere spelers organiseren we kookworkshops. In de een-op-een gesprekken met mij en mijn team krijgen de spelers de ruimte om aan te geven wat ze ervan vinden. Het gaat vooral om de bewustwording en het creëren van de meerwaarde.’

Van der Zel: ‘Het is een groeiproces. Het is mooi als mensen gaan zien wat goede voeding en supplementen kunnen doen en prestatieverhogend werken.’

10. WAT ZIJN DE MEEST BELANGRIJKE KERNPUNTEN BINNEN XXL NUTRITION?

Van der Zel: ‘Voor ons zijn kwaliteit, innovatie en een eerlijke prijs voor onze producten belangrijk. We zijn constant bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten. We willen de beste zijn. Elke dag verbeteren we iets: in onze producten, in onze samenwerking, in onze processen. Zo zijn we ook constant bezig met onze website om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarnaast wordt onze adviesfunctie belangrijker, vooral voor de consument. We hebben een taak om de consument te informeren, aan de hand te nemen en te helpen om de juiste beslissing te nemen. Wij hebben twee personal trainers in dienst die advies kunnen geven over het gebruik van supplementen. Verder bieden we allerlei hulpmiddelen aan, zodat onze klanten de juiste keuzes kunnen maken. We zijn een specialist en dat is direct onze valkuil. We bieden zoveel producten aan dat het moeilijk is om de juiste keuze te maken. En op die adviesrol en het informeren zetten we steeds meer in.’

11. WAT IS JULLIE VOORSPELLING VOOR VOLGEND SEIZOEN VOOR FC UTRECHT EN VOOR XXL NUTRITION QUA GROEI?

Van der Zel: ‘Ik ga voor een plek in de top 5 en natuurlijk voor Europees voetbal.’

Peters: ‘Ja, dan doen we het goed. Ik vind het lastig om een voorspelling voor XXL Nutrition te doen. Mijn grootste wens is om in een casestudie inzichtelijk te maken wat goede voeding en supplementen doen. Dit is voor mij belangrijk. En natuurlijk het bestendigen van onze samenwerking en de meerwaarde van XXL Nutrition nog meer laten beklinken binnen de organisatie FC Utrecht.’

Van der Zel: ‘Tot slot wil ik nog wel aangeven dat de samenwerking met FC Utrecht heel natuurlijk en ontspannen is. Het voelt alsof we al heel lang met elkaar samenwerken. Wij geloven in onze producten en kunnen door ons netwerk laten zien waar een samenwerking in resulteert.’

DWARS DOOR DE SOCIALE ZEKERHEID

Met haar bedrijf Acture roeide Maudie Derks tegen de stroom in en werd zij één van de eerste private uitvoerders van de ziektewet. Die gedrevenheid

DHL: MEER DAN LOGISTIEK ALLEEN

Martijn Kleij, Vice President Marketing & Retail neemt ons mee in de wereld van DHL, de logistieke partner van FC Utrecht. “We hebben er eigenlijk