11 VRAGEN AAN KIREMKO EN RIWO SCHILDERWERKEN

Facebook
Twitter
LinkedIn

In de vaste rubriek 11 vragen aan… komen dit keer de directeur en eigenaar van twee ogenschijnlijk verschillende bedrijven aan het woord. Paul Oosterlaken van Kiremko en Rick Wolters van Riwo Schilderwerken hebben een gedeelde passie: voetbal. Daarnaast is voor hen vertrouwen in het team één van de kernwaarden. Vertrouwen is alles waar het om draait.

1. KUNNEN JULLIE IN HET KORT IETS MEER OVER JULLIE BEDRIJF VERTELLEN?

Oosterlaken: “Kiremko is gevestigd in Montfoort, een buurtgemeente van Utrecht. Wij zitten daar al meer dan 50 jaar en wij bouwen hele grote installaties om aardappelen te verwerken. Met die installaties produceren wij uiteindelijk friet, chips en aardappelbijproducten. Daarbij moet je denken aan grote aantallen, zoals 30 ton McDonaldsfriet per uur en dat is nog niet eens de grootste capaciteit. Onze binnenlandse markt is heel klein, 95 procent van wat wij maken gaat de wereld over. We exporteren van België tot in Nieuw- Zeeland, met eigen vestigingen in India en China. Onze machines worden in de Verenigde Staten in licentie gebouwd voor Noord- en Zuid-Amerika. Kortom: daar waar aardappelen groeien, zijn wij aanwezig.”
Wolters: “Mijn bedrijf is iets minder groot en ik ben werkzaam in de schilderbranche. Destijds ben ik samen met mijn maat, Wesley de Vos, begonnen met schilderen. Dat beviel heel goed en al heel snel kwam er een medewerker bij, omdat de zaken goed gingen en we het heel druk hadden. Uiteindelijk hebben we de bedrijven samengevoegd tot Riwo & Wevo Schilderwerken. We bestaan nu vijf jaar en richten ons voornamelijk op de particuliere markt. We werken ook voor een aantal VvE’s.”

2. HOE ZIJN JULLIE MET FC UTRECHT IN AANRAKING GEKOMEN?

Wolters: “Ik kom oorspronkelijk bij de Rode brug vandaan, in het hart van Utrecht. Naar het voetbal gaan, is me met de paplepel ingegoten. Vroeger ging ik al naar het stadion van FC Utrecht.”
Oosterlaken: “Ik kom al meer dan 20 jaar bij FC Utrecht en dan zit ik op de Zuidtribune, samen met mijn zoon, broer en wat vrienden. Daar zit ik uitstekend, bijna boven op de middenlijn, vlak achter de camera’s. Daardoor heb ik fantastisch zicht op de beeldschermen van de televisiecommentatoren, waardoor ik de herhalingen kan zien, die je anders niet in het stadion ziet. Ik kom vooral om voetbal te kijken.”

3. WAAR LIGGEN DE RAAKVLAKKEN TUSSEN JULLIE BEDRIJF EN FC UTRECHT?

Oosterlaken: “De inzet voor de omgeving. Wij proberen zoveel mogelijk te herinvesteren in de omgeving door samen te werken met lokale voetbalverenigingen. Daarnaast investeren we in het onderwijs. FC Utrecht kom ik regelmatig tegen bij de clubs in de omgeving. Een ander raakvlak is samenwerken en hard werken. Winst of verlies bij een wedstrijd dat maakt me helemaal niets uit, als er maar hard gewerkt wordt. En als de andere partij beter is, dan ben ik geen ongelukkig mens na de voetbalwedstrijd.”
Wolters: “Ons raakvlak is dat we allebei uit het hart van Utrecht komen. Een ander raakvlak is dat we allebei strijden voor onze zaak. We doen alles met overtuiging om het beste resultaat te halen. Ik denk dat die inzet een raakvlak is tussen mij en FC Utrecht.”

4. WELKE ROL VERVULT VOETBAL BINNEN JULLIE BEDRIJF?

Wolters: “De jongens in mijn bedrijf zijn allemaal met voetbal bezig. We vinden het allemaal een leuke sport. Je kunt ons ook wel vergelijken met een voetbalteam: we ondersteunen en helpen elkaar en komen voor elkaar op. En op vrijdag drinken we samen een biertje en evalueren we de week.”
Oosterlaken: “Voetbal en techneuten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je bij een willekeurige voetbalvereniging gaat kijken wat voor mensen daar rondlopen, dan zijn dat veelal mensen die in de techniek werken. Ons bedrijf is vergeven van mensen die van voetbal houden. We hebben fanatieke supporters van AZ, Vitesse, Feyenoord en ook van mijn minst favoriete club uit Amsterdam. Natuurlijk hebben we ook veel medewerkers die voor FC Utrecht zijn. Al deze mensen werken samen, maar als het over voetbal gaat, dan klinkt het heel anders en wil het nog weleens hoog oplopen. Regelmatig eten we een frietje met onze medewerkers in ons laboratorium waar we mensen opleiden. Dat kan ook niet anders als je frietfabrieken bouwt. Dat lekkere frietje mis ik wel bij FC Utrecht. Ik eet dat nog weleens als er een evenement op het buitenplein bij het stadion is.”

5. WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE KERNWAARDEN BINNEN JULLIE BEDRIJF?

Oosterlaken: “Binnen Kiremko hebben we een aantal kernwaarden. De belangrijkste daarvan is vertrouwen: vertrouwen in het team waarin je werkt en de mensen in jouw omgeving. Daar moet je op kunnen bouwen. Dat vertrouwen in elkaar hebben is noodzakelijk voor het voetbal, maar ook voor een onderneming. Als je niet op jouw eigen team kunt vertrouwen, dan ben je verloren. Je moet dus voor elkaar klaar staan en doen wat je zegt en belooft. Kortom: Exceed expectations!”
Wolters: “Voor ons is het vertrouwen ook heel belangrijk. Ik moet het hebben van de mond-tot-mondreclame en daarmee het vertrouwen van de klant winnen. Hierdoor hebben we al veel werk gekregen. Daarnaast vinden we het leveren van kwaliteit belangrijk. Daar staan we voor. Net als Paul geloof ik dat vertrouwen een belangrijke kernwaarde is.”

6. HOE BELANGRIJK VINDEN JULLIE DE MAATSCHAPPELIJKE ROL DIE EEN BEDRIJF OF CLUB VERVULT?

Wolters: “Ik geloof in talentontwikkeling. Op dit moment heb ik twee jonge jongens in mijn bedrijf en die leid ik op. Ik ondersteun ze in het maken van keuzes: doorgaan als zzp’er of in loondienst blijven. De keuze die ze maken, daar laat ik ze vrij in. Deze ondersteuning is heel belangrijk en die heb ik destijds gemist.”
Oosterlaken: “Dat maatschappelijke aspect zit in ons DNA. Wij hebben ons verbonden aan zeven United Nations Sustainable Development Goals. Ook wij vinden talentontwikkeling heel belangrijk, niet alleen van de eigen mensen, maar ook voor de omgeving. Energiebesparing is een ander belangrijk aspect. Dit gaat ook verder dan ons bedrijf. We trekken die lijn door naar de installaties die we ontwerpen en bouwen. Daarnaast zetten we in op scholing, van onze medewerkers, maar ook in de landen waar wij actief zijn. Die maatschappelijke betrokkenheid is ook onderdeel van onze manier van zaken doen. We gaan op zoek naar bedrijven waarmee we onze doelen kunnen bereiken. Daarnaast eist de Nederlandse overheid dat ook van ons. Vanuit de wetgeving zijn we verplicht om hierover jaarlijks te rapporteren. Dus, los van onze intrinsieke waardes, doet de overheid ook een duit in het zakje. Als Kiremko willen wij onze bijdrage leveren aan een betere toekomst. Er is meer op aarde om voor te werken dan alleen maar geld verdienen.”

7. HEBBEN JULLIE DE HUIDIGE FUNCTIE ALTIJD GEAMBIEERD?

Wolters: “Als twaalfjarige wist ik al dat ik schilder wilde worden. Toen ik een jaar of acht was, zag ik een schilder op een steiger zitten. Dat beeld is me altijd bij gebleven. Ik was al heel jong met schilderen bezig en dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Het hebben van een eigen bedrijf, dat is me eigenlijk overkomen. Er kwamen kansen op mijn pad en die heb ik aangegrepen. Ik heb nu een eigen bedrijf met vier of vijf zzp’ers die voor me werken en dat is mooi zo. Veel groter hoef ik niet te worden.”
Oosterlaken: “Ik ben, om maar met de woorden van Rick te spreken, ook in de rol van directeur en grootste aandeelhouder gerold. In 1986 ben ik als leerling-tekenaar binnen het bedrijf begonnen. Ik heb op elke afdeling gewerkt, behalve op de afdeling boekhouding. Ik ben techneut in hart en nieren. Gaandeweg heb ik het een en ander bijgeleerd en het tot directeur gebracht. Toen in 2000 de eigenaar overleed, heb ik na een zorgvuldig traject in 2004 het directeurschap op me genomen. Ik had niet de ambitie om directeur te worden; het is me overkomen. Nu kan ik als directeur wel het verschil maken, zowel bij de klant, in de omgeving als bij mijn medewerkers. Ik heb handelingsvrijheid en ik hoef geen verantwoording meer af te leggen. In de praktijk betekent dit dat er mensen zijn die wat van me willen en me proberen te sturen, maar uiteindelijk neem ik het besluit. Dat is wel het mooie aan deze functie.”

8. WAT ZIJN JULLIE BEWEEGREDENEN GEWEEST OM JE AAN TE SLUITEN BIJ FC UTRECHT BUSINESS?

Wolters: “Een maat van mij heeft een transportbedrijf. Hij heeft vier stoelen bij FC Utrecht. Vlak voor corona heeft hij mij uitgenodigd om mee te gaan. Inmiddels ben ik de Bunnikside wel ontgroeid en vind ik de Business Club meer bij mij passen. Ik heb nu twee stoelen en ik zie het meer als een zakelijk uitje met goed eten en drinken. Als ik een keer niet kan, dan stuur ik een van de jongens uit mijn bedrijf. Die vinden dat hartstikke leuk.”
Oosterlaken: “Wij zijn gestalkt door Tommie van Alphen. Hij bleef maar aandringen en toen zijn we met hem gaan praten. Eigenlijk vonden we het wel heel leuk. Inmiddels hebben we vier stoelen die we voor 60 procent inzetten voor onze eigen medewerkers. Van onze medewerkers hoor ik alleen maar positieve verhalen, omdat ze een leuke middag of avond gehad hebben. Zelf ga ik er niet heen om er business uit te halen, omdat wij geen klanten hebben binnen de straal van 100 kilometer. Ik ga naar het stadion, puur voor het voetbal en naar de Business Club als ik klanten of relaties mee wil nemen. Lid zijn van de Business Club is hartstikke leuk. Ik ben wel blij dat er een tweede ruimte bij ‘t Wed & Waard is gekomen. Daar kun je rustig met jouw gasten zitten en met elkaar praten.”

9. ZOUDEN JULLIE DE BUSINESS CLUB VAN FC UTRECHT AANRADEN EN WAAROM?

Wolters: “Ja zeker! In de Business Club kun je zaken doen en tegelijk genieten van het voetbal. Voor mij is de gezelligheid de voornaamste reden om lid te worden en dat ik daar zaken kan doen is dan mooi meegenomen.”
Oosterlaken: “Ik heb al een aantal keren de Business Club bij collega- ondernemers aanbevolen. De sfeer die in de Business Club hangt, moet je ervaren. Daarom neem ik ze dan mee. Het is belangrijk om een keer met iemand mee te gaan en dan te kijken of de Business Club iets voor jou is. Die ervaring is wat telt en helpt potentiële bedrijven over de streep.”

10. WIE IS JULLIE FAVORIETE FC UTRECHT-SPELER EN WAAROM?

Oosterlaken: “Ik heb al heel wat favorieten voorbij zien komen. Het is jammer dat ze allemaal vertrokken zijn. Maar ik ben nog steeds onder de indruk van Sander van de Streek. Een hard werkende speler, die het team ondersteunt en waar nodig zijn bijdrage levert, maar ook het team aan kan jagen.”
Wolters: “Mijn favoriete speler is Mark van der Maarel. Hij toont altijd 110% inzet. Die inzet zie ik ook bij mezelf: gewoon volle inzet tonen en altijd ervoor blijven gaan.”
Oosterlaken: “Mark van der Maarel heeft zich ontpopt tot een soort Mister FC Utrecht sinds het vertrek van Jean-Paul de Jong.”

11. HADDEN JULLIE DE POSITIE WAAR FC UTRECHT IN DE EREDIVISIE EINDIGDE VERWACHT?

Wolters: “Als je me het halverwege het seizoen had gevraagd, dan had ik waarschijnlijk op de zesde of de zevende plaats gegokt.”
Oosterlaken: “Daar ben ik het mee eens. FC Utrecht hoort eigenlijk om de vijfde plaats te strijden. Met een beetje geluk worden ze vierde. Dit jaar werden ze zevende. FC Utrecht is een expert in het punten laten liggen tegen de zogenaamde lager geplaatste teams en punten te pakken tegen de wat hoger geplaatste teams. Aan het begin van het seizoen weet ik altijd een ding zeker: FC Utrecht wordt geen landskampioen. Die stress heb ik niet. In mijn ogen is het kampioenschap in Nederland te koop. Daar ben ik echt van overtuigd. Het gaat om de hoeveelheid geld die je erin stopt. Kijk maar naar een FC Twente en AZ. Dan kun je kampioen worden en anders is het kampioenschap alleen weggelegd voor de drie rijkste clubs van Nederland, de clubs die altijd in de top 3 staan.”

Werkwoordspelling

De werkwoordspelling van de verleden tijd en het voltooid deelwoord is voor veel mensen een struikelblok. Hoe weet je hoe je de verleden tijd van

Young writer typing on a retro typewriter

Begrijpelijke taal

Schrijven in begrijpelijke taal Als ambtelijk secretaris van de Raad voor Sociaal Domein Duiven (RvSDD) kom ik regelmatig wollig taalgebruik in beleidsstukken tegen. Zo krijg

Jan de Zeeuw en Maurice Hoogendoorn

Jan de Zeeuw, eigenaar van Interim2day, richt zich met zijn bedrijf op het bemiddelen van senior professionals op het gebied van klantcontact. Maurice Hoogendoorn is