DHL EN FC UTRECHT BEZORGEN KINDEREN EEN VERRASSING UIT HET HART

Facebook
Twitter
LinkedIn

Stéphanie Ganzeboom, Corporate Social Responsibility Manager en verantwoordelijk voor de DHL Cares Foundation, laat met deze stichting met het motto ‘Samen voor een ander’ zien hoe DHL impact maakt met haar maatschappelijke betrokkenheid. FC Utrecht en DHL, twee sterke merken in de regio Utrecht, bundelen de krachten en maken daarmee het verschil.

DHL CARES FOUNDATION

Ganzeboom geeft aan: “DHL is meer dan een logistieke partner. Wij nemen de verantwoordelijkheid voor onze medewerkers, de samenleving en het milieu en dat doen we wereldwijd onder de noemer ‘Connecting people, Improving Lives’. Lokaal vertalen wij die strategie door middel van DHL Cares. Tijdens de coronaperiode kregen we de mogelijkheid om de stichting verder te professionaliseren. Steeds vaker kwamen er vanuit diverse geledingen uit de organisatie hulpaanvragen. Daar wilden we meer lijn in aanbrengen. Vanuit de directie van DHL Parcel Benelux kwam de vraag om de stichting meer inhoud en vorm te geven. Maatschappelijke betrokkenheid was al in onze strategie verweven. In de loop der jaren heeft deze betrokkenheid een steeds belangrijkere positie in onze bedrijfsvoering ingenomen en dit sluit uiteraard aan bij onze groene en maatschappelijke ambities.”

DRIE PIJLERS

De stichting is gebaseerd op de drie wereldwijde MVO-programma’s: GoHelp, GoTeach en GoGreen. Ganzeboom legt uit: “Deze pijlers zijn ook de kern van onze lokale acties. Met GoGreen richten we ons onder andere op het reduceren van onze CO2-uitstoot, bijvoorbeeld door het bouwen van groene locaties en de verdere uitbreiding van ons wagenpark met elektrische bestelauto’s en bezorgfietsen. Bezorgen doen wij op dit moment klimaatneutraal, bij bedrijven en consumenten thuis, maar ook bij de DHL ServicePoints en de Pakketautomaten. Binnen de scope van de stichting ligt de nadruk voor de GoGreen-pijler op bewustwording. Dat je je bewust bent van de omgeving en ervoor zorgt dat je je leefomgeving schoon en netjes houdt. Een mooi voorbeeld hiervan zijn onze clean-upacties en de samenwerking met bijvoorbeeld Trees for All. Bij de twee andere pijlers, GoHelp en GoTeach, hebben we gekeken naar de al bestaande maatschappelijke initiatieven binnen ons bedrijf. Onlosmakelijk daarmee verbonden is het definiëren van de verschillende doelgroepen. Hoewel we eigenlijk iedereen willen helpen, beseffen we heel goed dat dat niet realistisch is. Met de pijler GoHelp zetten we ons in voor gezinnen die in armoede leven en voor het verbeteren van de digitale vaardigheid van senioren. Bij GoTeach ligt de focus op de ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd en het ondersteunen van jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast hechten wij veel waarde aan de veiligheid van de (werk)omgeving. Dat vinden wij heel belangrijk voor onze eigen mensen, maar ook voor de mensen buiten DHL. Dit doen wij bijvoorbeeld door dodehoeklessen te laten geven door onze chauffeurs aan kinderen en bij onze maatschappelijke partners.”

DUURZAME PARTNERS

Ganzeboom: “Binnen DHL Parcel Benelux ontstond de behoefte aan duurzame partnerships in plaats van allerlei losse activiteiten. We streven ernaar om een sterke band met onze partners op te bouwen, zodat we echt sociale impact kunnen maken. Enkele voorbeelden van deze samenwerking zijn: LINDA. foundation voor gezinnen die in armoede leven, HandicapNL, waarbij wij de inclusie bevorderen, waardoor iedereen een festival of event kan bezoeken, het Oranje Fonds en dan speciaal de actie NL Doet. Met onze deelname aan SeniorWeb helpen we senioren binnen en buiten DHL digitaal vaardiger te worden. Daarnaast ondersteunen we Kinderzwerfboek om kinderen leeskilometers te laten maken. Op deze manier kan iedereen die bij ons werkt de handen uit de mouwen steken; heel dicht bij huis, laagdrempelig en passend bij ieders interesse. We gaan niet zomaar een partnership aan. Belangrijke elementen die daarbij een rol spelen zijn: medewerkersbetrokkenheid, de logistieke component en onze kennis en expertise. Het allermooiste is als alle drie de componenten in een partnership aanwezig zijn. Maar het belangrijkste is dat we onze mensen, organisaties en klanten met elkaar verbinden en door er samen voor te gaan het verschil kunnen maken.”

SAMENWERKING MET FC UTRECHT

DHL heeft zich aan verschillende betaalde voetbalclubs verbonden, zoals Excelsior, Willem II, Vitesse en PEC Zwolle. Ganzeboom verklaart: “Waarom voetbal? Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig. Voetbal trekt immers een breed publiek aan. Binnen ons bedrijf werkt een heel divers palet aan mensen die vaak het voetbal een warm hart toedragen. De relatie met FC Utrecht is eigenlijk historisch gegroeid. In eerste instantie was het een zakelijk partnerschap, later kwam daar de maatschappelijke tak bij. Als DHL zijn we heel zichtbaar in de regio Utrecht; ons hoofdkantoor bevindt zich daar, we hebben er een groot distributiecentrum, een RegioHub, CityHubs en servicepunten. Bovendien werken heel veel mensen uit de regio Utrecht bij ons en daarom vonden we het belangrijk om iets terug te doen voor onze directe omgeving. En dan is FC Utrecht een hele mooie partner om mee samen te werken. Twee sterke merken in deze regio. Die zakelijk verbinding lag er al en nu is daar sinds een paar jaar een maatschappelijke component aan toegevoegd. Ons partnership is uitgegroeid tot een waardevolle samenwerking met de nadruk op het maatschappelijke aspect. De band tussen FC Utrecht en DHL is sterk en we weten elkaar te vinden als we wat voor elkaar kunnen betekenen.”

FC UTRECHT IN DE WIJK

“FC Utrecht heeft net als DHL de ontwikkeling van de jeugd hoog in het vaandel staan. FC Utrecht richt zich met ‘FC Utrecht in de Wijk’ op de mentale en lichamelijke fitheid van de jeugd. Het gaat hier om kinderen die veel binnen zitten en nauwelijks naar buiten komen. Dit heeft diverse effecten, waarvan de belangrijkste is dat kinderen minder sociaal worden. Kinderen uit deze wijken zitten vaak in hun eentje achter hun laptop, gamecomputer of telefoon. Dat is niet goed voor hun mentale en lichamelijke ontwikkeling. Het is dus van belang dat die kinderen naar buiten gaan en op een speelse wijze contact met elkaar maken. Het hoeft niet altijd om voetbal te gaan. Het doel is dat ze leren zich te ontspannen en te bewegen. Daarnaast leren ze door middel van sport en spel om te gaan met teleurstellingen en voor elkaar op te komen. Sport en spel hebben een grote invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Samen met FC Utrecht zorgen we voor een verrassing vanuit het hart. Met deze actie zetten we de jeugd letterlijk in beweging. Vrijwilligers van DHL en mensen van FC Utrecht gaan dan samen op pad en nemen een groot geel cadeau met een grote strik mee, met daarop de logo’s van DHL en FC Utrecht. Zo maken we onze samenwerking zichtbaar. Wij lopen samen met de kinderen een spelparcours, waarmee de kinderen onder begeleiding van een buurtcoach en ons aan de slag gaan. De sport- en spelmaterialen blijven na die middag in de wijk bij de buurtcoach, zodat er later ook gebruik van gemaakt kan worden. Met deze actie kunnen we deze kinderen een zetje geven en ze enthousiasmeren. Het mooie van een dergelijke actie is dat we niet alleen de kinderen van de stoel krijgen, maar ook de tweede cirkel bereiken, namelijk de ouders en broertjes en zusjes. Op deze manier kunnen we sociale impact creëren.” Nynke Bakker, manager Strategie & Innovatie, sluit zich daarbij aan. “Met de inzet van ons merk en onze mensen willen wij de jeugd uit Utrecht inspireren en motiveren om meer te bewegen. Door onze krachten te bundelen, gaan we samen vanuit het hart unieke verrassingen bezorgen in de Utrechtse wijken. Wat is er nu leuker dan kinderen met een lach op het gezicht in beweging brengen.”

SUCCES

“Voor de DHL Cares Foundation zijn dit soort initiatieven heel belangrijk’, geeft Ganzeboom aan. ‘We zijn er trots op dat we onze mensen de mogelijkheid kunnen bieden om zich voor anderen in te zetten, deels in de tijd van de baas, deels in eigen tijd. De slogan van de foundation is ook niet voor niets samen voor een ander. Het is mooi om te zien met hoeveel plezier onze medewerkers zich in zetten bij zo’n project als FC Utrecht in de Wijk. Allereerst omdat ze het gevoel hebben met iets bijzonders bezig te zijn en ten tweede om dat met een club te doen die ze zelf ook een warm hart toedragen. Een project is geslaagd als we van onze eigen mensen horen dat ze iets bij de doelgroep teweeg hebben gebracht en ook als de kinderen hen herkennen bij een tweede bezoek aan de wijk of bij een bezoek aan het stadion, bijvoorbeeld op de tribune van het ‘Vak vanuit het Hart’. Het project FC Utrecht in de Wijk is voor ons een succes als we samen met FC Utrecht het verschil kunnen maken!”

T-Mobile is innovatie en meer

Innovatie klinkt voor sommigen creatief en wat vrijblijvend, maar niet bij T-Mobile Ondernemen. Zij zijn uiterst serieus met innovatie bezig als onderdeel van het Innovatieplatform

ALLES VALT OF STAAT MET BELEVING

Napoleon Grills en Only for Men, twee Business Club leden die elkaar bij FC Utrecht gevonden hebben, verbinden zich op allerlei fronten met elkaar.