COMPASS GROUP zet in op het zoeken van verbindingen en duurzaamheid

Facebook
Twitter
LinkedIn

Compass Group is een beursgenoteerd internationaal bedrijf, actief in 45 landen op het gebied van hospitality services. Met een traditie in het verzorgen van eten en drinken bij opdrachtgevers heeft Compass Group zijn diensten geleidelijk uitgebreid met hospitality in de ruimste zin van het woord. Volgens Dieuwke Moerman, Commercieel Directeur bij Compass Group Nederland, begint en eindigt het bij hen altijd met eten en drinken, want dat verbindt mensen. Vanaf 1 juli 2022 is Compass Group de exclusieve Official Food Partner van FC Utrecht.

COMPASS GROUP

Door corona is de wereld veranderd. Dit betekende voor Compass Group om met andere ogen naar de bedrijfsvoering te kijken. Voor hen werd duidelijk dat de markt van foodservice en hospitality een fundamenteel andere invulling moet krijgen. Met de komst van het nieuwe management in 2020 is een duidelijke koers ingezet en richt het bedrijf zich nog meer op het ontzorgen van klanten en het leggen van verbindingen. Centraal staan de thema’s: het ontwikkelen van innovatieve concepten en duurzaamheid met als uitgangspunt zero waste in de breedste zin. Daarnaast werkt het bedrijf meer datagedreven om zo het maximale uit de dienstverlening en bedrijfsvoering te halen.

DATAGEDREVEN

Moerman: ‘Iedereen is zich bewust van het belang van data. Data geeft ons inzicht in wat onze klanten en hun gasten willen. Met data kunnen we onze bedrijfsvoering transparant maken en onze processen beter onder controle krijgen. Zo gebruiken we bepaalde tools om voedselverspilling tegen te gaan en daardoor weten we precies wat we inkopen en verkopen, maar ook hoeveel we produceren. Het is belangrijk dat je een grote mate van voorspelbaarheid op diverse terreinen met elkaar creëert. De verzamelde data gebruiken we ook om onze dienstverlening door te ontwikkelen en meer inzicht te krijgen. Dit inzicht, op basis van die data, vormt de rode draad en in combinatie met externe trends gebruiken we dit inzicht bij het ontwikkelen van nieuwe concepten.’

DUURZAAMHEID – NULA

Moerman: ‘Binnen Compass Group willen wij voedselverspilling aanpakken, omdat cateraars daar de meeste impact op hebben. We sturen aan op het hergebruik van ingrediënten. De grootte van de porties valt daar bijvoorbeeld ook onder. We willen inzetten op duurzaamheid in alle aspecten van onze dienstverlening. Met ons NULA platform maken we de reis naar 0. NULA (nul verspilling in alle aspecten van de dienstverleningsketen) vormt de groene draad en geeft richting aan ons en onze klanten om gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen te halen. In 2030 zijn wij klimaatpositief in onze dienstverlening. Dit kunnen we niet alleen, daar hebben wij onze partners en klanten voor nodig. Door samen aan de duurzaamheidsdoelstellingen te werken, versterk je elkaar en kun je het verschil maken.’

CONCEPTEN

Compass Group wil de markt verrassen met concepten en oplossingen die duurzaamheid uitstralen. Nieuw is ons concept ‘Club Nomad’. Sinds corona zijn steeds meer mensen hybride gaan werken. Daarnaast hebben we te maken met een geheel nieuwe generatie, generatie Z. Deze generatie wil overal kunnen werken en elkaar ontmoeten. Met de ‘new nomadic cuisine’ kijken we verder dan eten en drinken; het connecten speelt ook een belangrijke rol. In de nomadische keuken brengen wij invloeden uit verschillende culturen en landen bij elkaar, waardoor wij een brede doelgroep bereiken en daardoor op alle momenten van de dag kunnen bedienen. We passen ons aan de behoeften van de verschillende doelgroepen aan. Met dit concept hebben we gekeken naar vitaliteit, gezondheid, genieten en duurzaamheid en sluiten daarbij aan bij onze pijlers: eat, grow en connect. De ‘new nomadic cuisine’ is een volledig modulair concept, zodat klanten alleen die elementen gebruiken die voor hen van toepassing zijn. Als Compass Group stappen we ook steeds meer in de commerciële horeca. Vorig jaar zijn wij partner geworden van het AFAS Circustheater en doen daar alle horeca, de food outlets, de arrangementen en ook Chefs Table. Daarnaast zijn we met de eigenaars van multi-tenant gebouwen in gesprek om daar publiekstoegankelijke restaurants te gaan exploiteren. We gaan dit bijvoorbeeld, na de renovatie en verbouwing, in het Rembrandt Park doen. Compass Group is en blijft een cateraar. Om de markt van de high end party’s en events te bedienen, werkt Compass Group met het concept Famous Flavours. Een netwerk van sterrenchefs bezorgt de gasten een vernieuwende en culinaire ervaring op het allerhoogste niveau.’

MAATSCHAPPELIJKE ROL

Moerman: ‘Bij een beursgenoteerd internationaal bedrijf bestaat vaak het beeld dat ze ver afstaan van lokale kleine ondernemers. Compass Group gelooft heel erg in ‘think global, act local’. Door onze schaalgrootte kunnen we vanuit onze organisatie bepaalde onderwerpen of ontwikkelingen doorvoeren die wij dan inzetten voor de lokale ondernemer of het lokale netwerk. In de regio Utrecht hebben wij bijvoorbeeld het exclusieve partnerschap met The Colour Kitchen. Dit is een Utrechts bedrijf dat zich in meer regio’s in wil gaan zetten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt terug te laten keren naar de arbeidsmarkt. Door onze ruim 600 locaties in Nederland hebben wij veel mogelijkheden en kunnen wij zorgen voor voldoende door- en uitstroomlocaties. Daarnaast werken we samen met Local2Local, waarbij wij inzetten op een gezond en duurzaam voedselsysteem. Dit betekent dat wij onze producten en ingrediënten uit de regio halen en de kleine lokale ondernemer kansen bieden om omzet te genereren. Voor ons als Compass Group is het belangrijk om actief te zijn in diverse netwerken, omdat we geloven in de kracht van het netwerk. Dus hoe meer bedrijven en organisaties je aan elkaar verbindt, hoe krachtiger je op kunt trekken bij de diverse thema’s. En dat is wat we ook bij FC Utrecht zien.’

SAMENWERKING FC UTRECHT

Moerman: ‘We hebben vrij veel klanten in de regio Utrecht. Door ons netwerk zijn wij met FC Utrecht in gesprek gekomen. FC Utrecht was op dat moment bezig met een tender voor een nieuwe Food Partner. Door ons voorstel met presentatie en toelichting gaan wij vanaf 1 juli het eten en drinken in Stadion Galgenwaard in de breedste zin van het woord verzorgen. Niet alleen op wedstrijddagen, maar ook alle andere dagen als er geen wedstrijden gespeeld worden. Samen met FC Utrecht hebben wij de ambitie om van het stadion een trekpleister te maken voor evenementen en andere activiteiten. Dat kunnen wij omlijsten met het juiste eten en drinken. Ook gaan we samenwerken met het FC Utrecht Topsportcentrum in Overvecht. Daar ligt een kans voor ons om samen met de staf van de selectie een voedingsplan te ontwikkelen, dat de spelers helpt om gezond te blijven, te laten presteren en te herstellen voor en na de wedstrijden. FC Utrecht heeft een specifieke wens bij ons neergelegd. Ze willen inzetten op vernieuwing, verfrissing en innoveren. Vooral de beleving van de gasten en bezoekers moet sterk verbeterd worden. Dit begint al bij het moment dat bezoekers het stadion binnenkomen en geraakt worden door de speciale sfeer van het stadion. Stadion Galgenwaard is een aansprekend stadion en gunstig gelegen. Het heeft alles in zich om ingezet te worden als evenementenlocatie. Ons gezamenlijke doel is om publiek te trekken en vast te houden. Natuurlijk moeten we rekening houden met de doelgroepen die gebruikmaken van het stadion. De Business Club vraagt om een andere aanpak dan de vader die met zijn kind naar het voetbal komt kijken. We willen iedere doelgroep het juiste eten en drinken aanbieden en met dit soort zaken gaan we zeker rekening houden. Verder kijken we hoe we de bar en het restaurant in kunnen richten, zodat je geen opstoppingen en rijvorming krijgt en hoe we de doorloop en doorstroming kunnen optimaliseren. Om dit te realiseren, zitten we met FC Utrecht in diverse werkgroepen om naar de verschillende thema’s te kijken en stap voor-stap de veranderingen door te voeren. De eerste voorzichtige stappen zijn al gezet.’

VERWACHTINGEN

Moerman: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat we samen met FC Utrecht van het stadion een bruisende plek kunnen maken voor Utrecht en voetbalminnend Nederland en ook voor een breder publiek. Het is de bedoeling om bepaalde thema’s, ook met het bestaande Utrechtse netwerk, op te pakken en verder uit te werken. Zo bundelen wij onze krachten en kijken wij wat we voor de stad, de omgeving Utrecht en de lokale ondernemers kunnen doen. Wij geloven heel erg in de netwerkgedachte en koppelen klanten en partners van ons aan nieuwe klanten en partners om met elkaar bepaalde thema’s het hoofd te bieden. Op deze manier maken we meer impact en diezelfde gedrevenheid zien wij bij FC Utrecht!’