FC UTRECHT NEXT EN T-MOBILE LATEN INNOVATIE DEBUTEREN

Facebook
Twitter
LinkedIn

FC Utrecht is een ambitieuze club. Op het voetbalveld, maar ook buiten de lijnen op sociaal maatschappelijk gebied. De club zit niet stil en wil op alle niveaus stappen maken. Net als Utrecht is FC Utrecht volop in ontwikkeling. Vanuit die groeistrategie ontstond er behoefte aan een platform waar partners, investeerders en start-ups samen komen om maatschappelijke vraagstukken te bespreken, bedrijven met innovatieve ideeën een kans te geven om zich te presenteren en in te zetten op de ontwikkeling van een gezond stedelijk leven met Sportcampus Traiectum als kloppend hart. FC Utrecht bundelde de krachten met partners, zoals hoofdsponsor T-Mobile, The Valley, Bud en LINKIT. Het Innovatieplatform van FC Utrecht groeide uit tot FC Utrecht Next.

FC UTRECHT NEXT

T-Mobile en FC Utrecht hechten allebei veel waarde aan innovatie. In het Innovation Center in Stadion Galgenwaard maakt T-Mobile telecom tastbaar. Ewout Karel, Innovation Manager van T-Mobile, vertelt: “Ons Innovation Center is een plek in het stadion waar we onze klanten en business partners met concrete voorbeelden en oplossingen kunnen laten zien wat wij voor bedrijven kunnen betekenen en hoe zij digitalisering optimaal in kunnen zetten om zich daar mee op de toekomst voor te bereiden. Samen met FC Utrecht kijken we naar de vervolgstappen die de club kan maken op voetbalgebied, maar ook vanuit maatschappelijk oogpunt. FC Utrecht is een perfecte proeftuin en een club die zelf ook voortdurend op zoek is naar verbinding. Het is een plek waar start-ups en ondernemers met innovatieve ideeën een kans krijgen om hun producten en diensten verder te ontwikkelen en uit te laten groeien tot een volwaardige dienst of product. Een mooi voortvloeisel daaruit is het platform FC Utrecht Next. Daarnaast is er rond het Stadion Galgenwaard de nodige bedrijvigheid, want op wedstrijddagen komen er zo’n 22.000 supporters en ondernemers naar het stadion. Juist deze levendigheid biedt start-ups of ondernemers met innovatieve ideeën een mogelijkheid om hun product of dienst te testen onder verschillende omstandigheden. Wij zijn mede-initiator van het platform FC Utrecht Next en we maken ons daar vanuit de technologie graag sterk voor.”

Niek Amelink, Manager Business Development & Innovatie van FC Utrecht, beaamt dit. “Met FC Utrecht Next verbinden we kennisinstellingen, zoals de Universiteit Utrecht, het ROC Midden Nederland en de Hogeschool Utrecht, met netwerken van start-ups. Onze ambitie om te innoveren en ondernemende talenten een podium te bieden, past heel goed bij het Innovatielab van T-Mobile. Om dat Innovatielab hangt een heel netwerk van start-ups die door FC Utrecht Next gebruik kunnen maken van onze locatie en daar allerhande vraagstukken neer kunnen leggen. Om dat netwerk van startups te vergroten, verbinden wij ons onder andere aan de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Utrecht Region (ROM). Allemaal met het doel om start-ups verder te helpen en een podium aan te bieden. De FC Utrecht Next-community in een goede mogelijkheid om nieuwe ideeën en innovaties toepasbaar te maken voor de maatschappij. De gedachte achter FC Utrecht Next past daardoor goed bij onze ambities en groeistrategie. Bij FC Utrecht werken we als topclub vanuit het hart, waarbij wij het voetbalbedrijf door willen ontwikkelen, maar ons ook in willen zetten voor een gezonde leefomgeving. Daar komen allerlei vraagstukken bij naar boven, zoals de gebiedsontwikkeling rondom het stadion en de sportcampus. Deze vraagstukken kunnen we niet alleen oplossen, daarvoor hebben wij de kennis uit de markt nodig en zoeken we de verbinding met innovatieve partners. Binnen FC Utrecht bestaat nu de mogelijkheid om van innovaties direct een showcase en een businesscase te maken. Op deze manier dragen we ons steentje bij aan de samenleving en profiteert de eindgebruiker hiervan. Hiermee kunnen we impact maken in onze regio, maar ook daarbuiten.”

Karel: “Bij T-Mobile pakken we ook door. Technologie en connectiviteit spelen een cruciale rol in ons leven. Wij willen de samenleving ondersteunen met onze techniek en zo bijdragen aan het welzijn van mens en maatschappij. Met FC Utrecht Next gaan we op zoek naar nieuwe en duurzame oplossingen die bijdragen aan sociale vernieuwing. Daarom werken we samen en faciliteren we innovaties om de leefbaarheid te verbeteren. Met al deze initiatieven diepen we ons partnership met FC Utrecht uit. Het laat zien dat wij beiden in dit partnership in onze kracht staan en elk vanuit de eigen ambitie een bijdrage aan de maatschappij en de samenleving leveren.”

THE PITCH

Amelink: “Het afgelopen seizoen hebben al een flink aantal innovaties hun ‘debuut’ gemaakt binnen het Innovatieplatform van FC Utrecht. Stuk voor stuk voorbeelden van innovaties die in de omgeving van Stadion Galgenwaard de mogelijkheid hebben gehad om te laten zien, hoe waardevol en bruikbaar ze zijn. LabelFuse is daar een mooi voorbeeld van. T-Mobile bracht Kelvin Aongola, oprichter van LabelFuse, in contact met FC Utrecht Next. Tijdens de eerste editie van The Pitch inspireerde Aongola op het podium de aanwezigen met zijn innovatie. De start-up liet zien dat met behulp van een camera en Artificial Intelligence het aantal auto’s op een parkeerplaats geteld kunnen worden. Deze innovatie biedt tal van mogelijkheden om gebeurtenissen live te analyseren. Een ander voorbeeld is de slimme prullenbak van PLAEX. Na iedere wedstrijd is het afval een groot probleem in ons stadion. Met de slimme prullenbak wordt het afval automatisch gescheiden. We belonen onze supporters met digitale punten op hun seizoenkaart voor elke kilo die ze weggooien. Dit levert voordelen voor hen op, bijvoorbeeld bij aankopen in de FC Utrecht Fanshop. FC Utrecht doet er alles aan om te werken aan de optimale ‘experience’ van de supporters. Zo kunnen de supporters met de Holobox, een samenwerking tussen T-Mobile en Holoconnects, een selfie maken met het hologram van hun held en extra informatie opvragen. Daarnaast kunnen bezoekers gebruikmaken van een interactieve stadiontour. Dat FC Utrecht een proeftuin is, blijkt wel uit het speciale Next-vak op de publiekstribune, waar 50 supporters producten en diensten kunnen testen. Dit is iets wat ons echt uniek maakt. Stadion Galgenwaard is het enige stadion in Nederland waar dit mogelijk is!”

Karel benadrukt nogmaals dat het bij FC Utrecht Next veel meer gaat over hoe bedrijven elkaar kunnen helpen en ondersteunen. Binnen de Business Club is veel kennis en kunde aanwezig. De Business Club Leden kunnen met hun kennis en middelen start-ups helpen bij het realiseren van mooie en relevante vernieuwingen. “Wij willen de Business Club Leden dan ook oproepen om zich in het verhaal van FC Utrecht Next te verdiepen. We nodigen alle leden uit om naar een Pitch te komen en te ontdekken welke mooie initiatieven boven tafel komen.”

VERBINDEN IS HET TOVERWOORD!

Benno van Leusden, één van de drie directieleden van Parts Express, blikt terug op het ontstaan van Parts Express. “Ons bedrijf bestaat officieel vanaf 1992.